Native annonsering

Stampen / Native annonsering

Publicerat: 2022-06-14

Är du nyfiken på native annonsering och vill veta hur det fungerar hos oss? Då har du hamnat rätt – här får du veta när och hur du bör använda dig av native annonsering, samt hur det går till om du väljer Stampen Media som samarbetspartner.

Vad är det och hur går det till?

Blogginlägg om native annonsering - en man sitter och läser en tidning.

Vad är native annonsering?

Native annonsering även kallad native advertising är artiklar skrivna med redaktionell ton – som är tydligt annonsmarkerade. Det är alltså köpt annonsplats med innehåll som passar in i den kontext de placeras. Dessa annonser kan förekomma både i papperstidning och digitalt på tidningens sajt. Native-artiklarna ska vara skrivna på ett sätt som gör att läsaren känner igen sig i tonaliteten och håller samma standard som läsaren är van vid att möta i sammanhanget.

Native-artiklar har antingen samma omfattning som redaktionella artiklar eller skrivs som ett reportage i native-format – en så kallad longread.  

När ska du använda denna annonsform?

Native ska du använda för att bygga ditt varumärke långsiktigt – inte för att pusha ut rea och kampanjer. Tänk på att personer som läser artiklar i en tidning förväntar sig nyhetsvärde och inte säljtrick. 

Inom native annonsering räcker det oftast inte att bara köpa en annons – du måste vanligen ha fyra till sex stycken för att nå bästa resultat. Detta eftersom varumärkeskännedom inte sker över en natt. Om du är en leverantör av elgrillar till exempel, så vill du att din målgrupp ska känna till dig och ha dig som förstahandsval när ett köpbehov uppstår. Om kunden har sett flertalet intressanta artiklar från dig, innehållande tips och tricks inför grillningen i sommar, är chansen stor att du driver försäljning genom dina varumärkesbyggande aktiviteter. Chansen är inte lika stor att de väljer dig om du bara lagt ut en annons, en gång.

native annonsering stampen media

Digital native annonsering

Med digital native annonsering placeras  din artikel högt upp på startsidan, mitt i nyhetsflödet. Detta gäller både i mobilen och på datorn. När en besökare på den tidningstiteln klickar på din native-artikel öppnas en ny sida med hela texten som är annonsmarkerad med gul bakgrund. Man stannar alltså i tidningens miljö, tvärtom mot många andra leverantörer där besökaren lämnar originalsajten när de klickar på en native-artikel. Givetvis kan du även annonsera med native-artiklar i papperstidningen också. Ju fler ställen du syns på – desto större effekt och ökad varumärkeskännedom.

Köp ett garanterat antal visningar

Väljer du native annonsering garanterar vi ett visst antal läsningar. Här följer vi branschstandard när vi räknar ut hur många visningar som behövs för att uppnå antalet garanterade läsningar. Till exempel, för att nå 1500 läsningar i Göteborgs Posten kommer puffen för din artikel synas ungefär 500 000 gånger på gp.se. En artikel brukar ligga ute 1-2 veckor i taget. Ser vi att dina visningar sker snabbare eller långsammare än utsatt tid justerar vi det – du får alltid dina garanterade läsningar. 

En stor fördel med native är att vi ser en genomsnittlig lästid på 60-90 sekunder! Det är väldigt lång tid om du jämför med en displayannons som i snitt får läsarens uppmärksamhet någon sekund.

Vi hjälper dig skapa framgångsrika native-artiklar 

Via vår Media Studio får du hjälp med att skapa native-artiklar som passar vår tonalitet, med ditt unika innehåll. Vi kan även ta professionella bilder och skapa rörligt innehåll till dina artiklar som passar kontext och flöde.

Är du nyfiken på hur native-artiklar med lokal vinkel kan se ut? Kontakta oss så skickar vi exempel till dig.

Skrivet av:

stampenuser

Läs mer blogginlägg

Se alla blogginlägg

Vill du läsa mer?

7 steg till en framgångsrik kampanj i nyhetsmedia

Din lokala mediepartner

Vad innebär annonsering i nyhetsmedia och hur skapar du en bra grund.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram