Stampen Media stor Vit logga

Publicerat: 2023-06-15

Stora Möbelhuset tog nya marknadsandelar när andra tvekade – med lokal annonsering

Stora Möbelhuset tog nya marknadsandelar när andra tvekade – med lokal annonsering

Västsvenskarna får inte nog av högkvalitativ heminredning, och Stora Möbelhuset är en tung aktör att räkna med. Redan för sju år sedan påbörjade de annonssamarbetet med Stampen Media. Nu tittar möbelvaruhusets vd Per-Arne Olsson tillbaka på flera lyckosamma kampanjer, högeffektiv profilmarknadsföring och helt nya marknadsandelar – trots att resten av branschen drog i nödbromsen samtidigt.

Svenska Hem Logga

I över 50 år har Stora Möbelhuset Svenska Hem Kungälv och Bratells Svenska Hem Danska Vägen Göteborg varit självklara val för stilmedvetna kunder i Västsverige. I butikerna samsas välkända varumärken, designklassisker och egna möbelserier med personal som sätter kundvård högt på agendan. Samarbetet med Stampen har pågått sedan 2016 och gång på gång visar det starka resultat. Per-Arne Olsson, vd på Stora Möbelhuset, berättar om en viktig del av framgången: Stampens målgruppssegmentering.

Tips! Ska du lägga upp din egen marknadsbudget? Utgå från våra medierådgivares smarta mall.

– Vi är en del av Svenska hem som gör regelbundna undersökningar på vår kärnmålgrupp, och de visar gång på gång att Stampen hjälper oss träffa helt rätt i både print och digitala annonser. När vi hade en click-through-rate (CTR) på 17% ringde Svenska Hem till mig eftersom de trodde något var fel. Så bra gick det!

Per-Arne

Utöver den träffsäkra målgruppssegmenteringen planerar Per-Arne Olsson långsiktigt och stämmer av med sin medierådgivare från Stampen löpande. Tillsammans utvärderar de resultaten och justerar annonserna utifrån de nya fynden. Per-Arne står för innehållsplanen medan Stampen står för marknadsföringsplanen.

Gasade när andra tvekade

När pandemin drabbade Sverige valde Stora Möbelhuset att dubbla sin marknadsbudget istället för att dra i nödbromsen. Eftersom konkurrenterna plötsligt syntes mindre i media fick Stora Möbelhuset ett mycket större uppmärksamhetsvärde.

– När andra går vänster så måste man gå höger. Med det tänket tog vi nya marknadsandelar när andra väntade på bättre tider. Givetvis förlorar man affärer också, men vi förlorade färre än andra – och kom tillbaka snabbt. 

Tips! Känns det som att du lägger onödigt mycket tid på marknadsföring? Då finns det smarta tekniker du kan ta till för att bli mer effektiv – och samtidigt få bättre resultat.

Resultatexempel:

Kampanjperiod okt-dec 2021:

  • Digitala helsidesannonser samt tidningsannonser i fyra olika tidningar
  • 4,53% och 7,53% CTR på Stora Möbelhusets digitala annonser
  • 52 689 antal besök på webbplatsen till följd av annonseringen
svenska hem kampanj 2022

Per-Arnes bästa tips för effektiv annonsering

På frågan om Per-Arne har några tips till andra företagare svarar han med säkerhet:

– Du måste äga ditt media. Våga gå ut hårt under en period, till exempel en månad på vintern och en på sommaren, och sedan göra mindre löpande satsningar. Flera gånger får jag höra “ni syns ju hela tiden!” när vi i själva verket är top-of-mind primärt tack vare våra kortvariga intensiva satsningar.  

Vill du också fortsätta växa trots svajigt marknadsläge? 

Stampens medierådgivare hjälper dig! Ladda ner vår smarta mall och lägg upp din egen marknadsbudget. Och vill du ha personlig hjälp, kontakta en av våra medierådgivare så hjälper de dig.

Läs mer kundcase

Gå till Kunskapsbanken
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram