Vad är nyhetsmedia?
Nyhetsmedia innebär kanaler som först och främst har en ansvarig utgivare, vilket ger dig en garanti på att allt innehåll är granskat och korrekt. Du vet att du kan lita på nyheterna du ser eftersom det finns strikta regler uppsatta för kanaler inom nyhetsmedia i Sverige. Kanalerna kan agera lokalt, nationellt eller globalt och finns i format som tidningar, tv, webb-tv och nyhetssajter. Innehållet i denna typ av kanaler räknas som nyhetsmedia.
Vilka resultat kan du förvänta dig?
För att sätta rätt förväntningar på annonsering i nyhetsmedia behöver du ha hela din strategi i åtanke. När du pratar med din medierådgivare är det viktigt att du berättar om vilka andra annonser du har igång, eller planerar. Har du redan innan samtalet en målsättning behöver du dela med dig av den. Transparens och specifika målsättningar är a och o för att din kontaktperson ska kunna rekommendera rätt annonstyp och sätta förväntningar tillsammans med dig.
Innehållet påverkar resultatet
Håll även i åtanke att den nyhetskanal du väljer inte står för effekten av din annonsering om du själv skapar innehållet i annonsen. Till exempel om du vill annonsera med en native-artikel, där din annons liknar en redaktionell text, är själva innehållet en avgörande faktor för att resultatet ska bli bra. Nyhetsmediet står för kontakterna som förmedlas i en trovärdig miljö, medan du fyller upp annonsytan med innehåll. Alla våra mediehus erbjuder hjälp med att skapa innehåll till annonser så att tonaliteten passar målgruppen – för högre träffsäkerhet och för att skapa relevant trafik.
Via medierådgivning får du vad du förväntar dig
Det du kan förvänta dig är det du faktiskt betalar för. Har du köpt en specifik placering digitalt eller i print, en hel sida i en tidning eller ett visst antal visningar digitalt – då är det resultaten du och din medierådgivare kommit överens om som du kan förvänta dig.
Du kan även be din medierådgivare plocka fram statistik på annonser som liknar de du planerar – för att få en bättre bild av hur dina annonser kommer prestera. Det kan vara annonser från företag inom samma bransch som dig eller företag som skapat snarlika annonser.
Så mäter du resultaten av din annonsering i nyhetsmedia
Hur man mäter resultat skiljer sig givetvis åt beroende på vilken annonslösning du valt. Resultat du kan mäta direkt via ditt nyhetsmedie är räckvidden. Har du annonserat i en papperstidning har du valt en traditionellt väl beprövad kanal med bred räckvidd. Beroende på det mediehus du valt kan du få tillgång till mätningar som utförs på utvald panel som får svara på frågor kring om de sett och agerat på din annonsering i tidningen.
När det gäller resultaten du nått via annonsering digitalt får du alltid få en rapport som påvisar resultat innehållande till exempel visningar, antal klick och unik frekvens.
Tips: Håll dig uppdaterad inom marknadsföring via våra månadsutskick! Anmäl dig här.