Stampen Media stor Vit logga

5 missar småföretagare gör med sin tidningsannons (och vad du ska göra istället)

Stampen / 5 missar småföretagare gör med sin tidningsannons (och vad du ska göra istället)

Publicerat: 2023-07-06

Annonsering i tidningen har alltid varit riktigt bra! Men från att tidigare ha varit en annons på en sida i lokaltidningen så kan du nu även synas med din annons på den lokala nyhetssajten och i e-tidningen – samtidigt. Här är de fem vanligaste misstagen som småföretagare gör i sin annonsering och vad du ska göra istället.

1. Du annonserar bara i en kanal

Många småföretagare drar sig för att testa nya kanaler. Det klassiska exemplet är småföretagaren som satsar stenhårt på sina sociala medier. Om du känner igen dig i detta är det läge att fråga dig själv varför du gör som du gör. Är målet att bara kommunicera med en smal målgrupp som redan känner till ditt företag, eller vill du också utöka din kundbas? I så fall är det dags att bredda ditt kanalval.

Bäst resultat får du när du kombinerar flera annonskanaler, till exempel sociala medier, sökordsannonsering och lokal nyhetsmedia. Och om du inte vet vilka medievanor dina kunder har kan du alltid fråga dem, eller kontakta en medierådgivare som hjälper dig prioritera rätt.

Rekommendation: Använd radannonser för att tipsa dina lokala kunder om ditt erbjudande.

2. Dina annonser håller inte tillräckligt hög kvalitet

Tycker du det är svårt att ta fram tilltalande annonser? Du är inte ensam. Som småföretagare förväntas du ha många strängar på din lyra och grafisk design står oftast inte högst upp på listan över områden du vill lära dig mer om. 

Trots det är snygga och engagerande annonser avgörande för att få bra resultat på din annonsering. Kom ihåg att:

  • Budskapet ska vara tydligt och intressant för din målgrupp (ha bara ett budskap per annons).
  • Bilderna måste vara högupplösta.
  • Enkla annonser presterar bättre än pråliga.
  • Anpassa innehållet efter kanalen du annonserar i. Instagram och papperstidning till exempel är två väldigt olika kanaler som kräver olika budskap och design.
  • Se till att det är tydligt vem som är avsändare – kanske bör du även skriva med kontaktuppgifter eller webbadress?

3. Din hemsida är svår att navigera på för besökaren

När du annonserar på den lokala nyhetssajten vill du oftast att besökaren ska klicka på din annons. Men vad händer sen?

Ett vanligt misstag som småföretagaren gör är att inte ta hand om sin egen hemsida. Tänk själv: hur känns det att klicka på en intressant annons och sedan landa på en stökig hemsida där du inte hittar informationen du söker?

Lägg därför lite tid löpande på att underhålla din hemsida och dina landningssidor – eller kanske bygga en helt ny? Det kommer löna sig i längden. 

Lästips3 steg till bra resultat för din moderna marknadsföring (utan att lägga massor med tid och pengar)

4. Dina förväntningar är inte rimliga utifrån din annonsbudget

Ett par gånger om året gör du dig redo för stora utförsäljningar. Du bokar upp flera annonsplatser i din lokala nyhetsmedia, spenderar större delen av marknadsbudgeten i en klump och hoppas fylla din butik med folk. Men får det effekten du hoppas på?

Nyckelordet här är ‘rimliga förväntningar’. Sanningen är att den här typen av annonsering, så kallad utbudsannonsering, fungerar bra på kort sikt men riskerar att kosta mer än vad du tjänar på den – om du inte kompletterar med varumärkesannonsering

Till skillnad från utbudsannonsering, som är en kortsiktig form av annonsering, så går varumärkesannonsering ut på att långsiktigt visa den du är, inte det du gör. Istället för att prispressa din egen verksamhet så ökar varumärkesannonsering kännedomen om ditt varumärke kontinuerligt så att dina kunder direkt har dig i åtanke när de är redo för köp. 

säljlofte over tid
Resultat: Långsiktig vs kortsiktig annonskampanj.

5. Du saknar målsättning

Hur ska du kunna avgöra om annonskampanjen levererat eller inte om du inte följer upp resultaten? 

Många småföretagare skippar det sista steget i sina annonskampanjer i brist på tid eller förkunskaper. Det är inte bra. Genom att följa upp och ställa utgifter och resultat av marknadsföringen mot varandra ser du vad som genererar mest nya affärer (och vilka som inte gör det). Då kan spendera dina pengar mer klokt i framtiden.

Sätt gärna upp ett hårt och ett mjukt mål.

Exempel:

  • Hårt mål: 15% omsättningsökning mot förra året. 
  • Mjukt mål: 40% längre tid som kunden spenderar på din hemsida.

Är du redo för ett omtag i din annonsering?

Läs vår guide om marknadsföring

Ladda ner Stampens stora guide om marknadsföring för småföretagare och slipp onödiga marknadsföringsmissar.

marknadsföringsguide för småföretagare

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram