Att konverteringar kräver fakta är inte någon nyhet. För att kunna anpassa ditt erbjudande och konvertera måste du veta vem målgruppen är och vilket innehåll som konverterar bäst. I den här artikeln berättar vi mer om vilka som är Stampens nya prenumeranter och vilka målgrupper som växer mest. Du får även 8 bra tips på hur du kan konvertera mera – både i print- och digital annonsering.
Stampen Medias nya prenumeranter
Under de senaste åren har Stampen Media sett en stor ökning av prenumeranter och en förändring av de målgrupper som läser våra tidskrifter. Ökningen av digitala läsare har ökat stort och då främst på våra nyhetssajter. Målgruppen 25-34 år har vuxit påfallande starkt – hela 78% på bara 1,5 år. Målgruppen som helhet har också föryngrats, vilket är en spännande utveckling. Men även om en yngre målgrupp i allt större utsträckning börjat läsa Stampen Medias tidningar, betyder det inte att läsandet i den äldre målgruppen minskat. Det hela handlar om en breddning av både innehåll och kanaler.
Relevant innehåll i nya kanaler
En stor del av arbetet med räckvidd handlar om analys och att vara relevant i allt från innehåll till paketering. Annonseringens inriktning ska vara vad kunden vill veta – inte vad annonsören vill berätta. Vi ser att det blir allt viktigare att sätta sig in i kundernas verklighet och att ha ett utifrån-och-in-perspektiv. Det är kritiskt att lyssna på hur kunderna vill ha sitt innehåll och hur de tar det till sig det på bästa sätt. Du som annonsör måste helt enkelt erbjuda rätt upplevelse i rätt kanal.
På Stampen Media arbetar vi kontinuerligt med att studera de målgrupper vi når ut till och hur våra nyhetsmedier upplevs. Genom att fokusera på kundresan och arbeta med kanalstrategier går det att förflytta sig för att bli mer tillgänglig för såväl läsare som annonsörer. Utifrån data kan vi systematisera, utveckla och hela tiden optimera utifrån målgruppens beteenden – för att få ut rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tidpunkt.
Långsiktig plan ger bäst resultat
För dig som önskar fler konverteringar är det viktigt att inledningsvis göra en kontinuerlig plan där du tittar på mål, målgruppen och var den befinner sig. Gör ett bra förarbete och skapa sedan en långsiktig strategi utifrån det. Observera viktiga perioder då ditt varumärke behöver synas – samtidigt som det givetvis alltid är bäst att annonsera regelbundet, om den möjligheten finns. Analysera sökningar på Google och se när flest personer söker efter varor eller tjänster du tillhandahåller och var förberedd med annonsering i god tid innan dess. Detta för att vara top of mind när kunderna kommer till rätt fas i köpcykeln. När dina mål och resurser är tydliga kommer du få snabbare och bättre gensvar. Dessutom kan din annonspartner eller mediebyrå hjälpa till när du och dina kollegor inte har möjlighet att göra allt själva.
Komplettera med fler kanaler
Målgruppen skiljer sig något mellan annonsering i print och digital annonsering. För att öka räckvidden krävs därför en kombination av olika annonsformat. Du når då en större målgrupp som har olika åldrar, intressen och befinner sig på olika platser. Utöver print och digitalt kan du komplettera med andra kanaler, exempelvis YouTube. Stampen Media kan hjälpa dig att synas i så många kanaler som möjligt. Utöver vår roll som mediekoncern, i det att vi har 15 dagstidningar över hela västra Sverige, kan vi också fungera som komplett mediebyrå – utifrån dina behov och önskemål kan vi anpassa en strategi och skapa en perfekt mediemix för just ditt varumärke och budskap.
8 tips till dig som vill konvertera mera
- Gör det enkelt för kunden att konvertera. I digitala annonser ska det finnas en tydlig uppmaning, exempelvis “köp här”. Annonsering i print kan istället ha uppmaningar som “kom in till vår butik”.
- Var tydlig med vad det är för kampanj och hur enkelt det är att agera. Ha en synlig logotyp och förklara för läsaren hur de kan ta del av erbjudandet. Undvik för mycket text men få med allt viktigt som adress, öppettider, etc.
- Varumärkesannonsering och kampanjannonsering har skilda syften och åstadkommer olika saker. Konkretisera därför vad läsaren har nytta av att veta. Vill du uppmärksamma att ni finns eller kanske att ni har nyöppning, rea eller nya spännande produkter?
- Specificera vad som är konverteringar för er verksamhet. Kanske handlar det om att en kund ska skriva upp sig på en maillista, handla i webbutiken eller bli medlem i kundklubben. Har du inte tydliggjort detta går det inte heller att mäta resultat.
- Vad gäller möjligheten att kunna genomföra mätningar är digital annonsering extra bra. För att mäta konverteringar i print går det t.ex att sätta upp ett mål för antalet besökare i butik eller produkter som ska säljas under en vecka.
- Beroende på ert varumärkes styrka bör du eventuellt inte bara fokusera på konverteringar. Jo, du läste rätt! Nya företag måste arbeta mer med varumärkesbyggande medan starka varumärken kan göra fler renodlade konverteringsannonser, just eftersom de ofta har en hög igenkänningsfaktor.
- Glöm inte att annonsera för era befintliga kunder och påminna dem om att de gjort ett bra val. Alla vill ha nya kunder, men en ny kund kan också bli en återkommande kund! Varför inte erbjuda 30% på nästa köp eller en rabatt för befintliga kunder som bjuder in en vän till ett medlemskap?
- Planera för var kunden ska hamna när de klickat på er digitala annons. Det måste finnas en bra och enkel landningssida som kunden kan konvertera på.
Läs mer om resultaten du kan förvänta dig av annonsering i nyhetsmedia
Vad konverterar bäst?
Stampen Media har lång erfarenhet av annonsering och tack vare våra gedigna mätningar kan vi även ge trovärdiga prognoser om vad som konverterar bäst. Bilden nedan visar ett exempel på den native-annonsering som konverterade bäst under 2019. Klicka på bilden för att läsa artikeln.
Här följer ytterligare några av våra insikter:
- Annonseringar med riktigt bra erbjudanden konverterar i hög utsträckning
- Kampanjannonser får ett större antal klick än varumärkesannonser
- En snygg annons med en bra CTA konverterar alltid bättre
- Materialet måste vara nytt, fräscht och professionellt
- Texttunga annonser har en tendens att sänka läsarens intresse – därför avråder vi från annonser med för mycket text
- De som annonserar mest konverterar också bäst. Varumärken som blir igenkända gör nämligen bäst ifrån sig på lång sikt.
Vi hoppas att du har haft nytta av den här artikeln och att du fått nya insikter om hur ditt företag kan öka konverteringar i print och digitalt.
Har du frågor annonsering, konvertering och strategi? Kontakta oss!