90 år av lokal annonsering – och blomstrande affärer

Ture Fritz startade en liten handelsträdgård vid västra kyrkogården i Halmstad år 1935. I dag drivs Fritz Blommor av barnbarnet Fredrik. Marknadsföringen i Stampen Medias kanaler är en självklar del av framgången.

Ture Fritz startade en liten handelsträdgård vid västra kyrkogården i Halmstad år 1935. I dag drivs Fritz Blommor av barnbarnet Fredrik. Marknadsföringen i Stampen Medias kanaler är en självklar del av framgången.
– Vi har haft en lång och rolig relation med Hallandsposten, säger Fredrik Fritz.

Den här artikeln publicerades för första gången i jubileumsbilagan Hallandsposten 175 år som gavs ut 30 juli 2025.

När farfar startade företaget

I ett hav av röda, vita och rosa pelargoner går Fredrik Fritz runt och rättar till krukor och plockar bort små blad.

– Jag möter kunder som gjort det till en vana att komma hit och bara gå runt och känna in atmosfären här i växthusen, berättar han.

Handelsträdgården mitt i villaidyllen på Väster i Halmstad har vuxit sig större i takt med området runt omkring.

– När farfar startade var det här verkligen ute på vischan. Han startade med en liten, liten odling, som kontraktsodlare för kyrkogården. Så småningom tog han cykeln för att sälja överskottet från sin odling och vidare från det startade han sin hemmaförsäljning, berättar Fredrik.

Fredrik Fritz

Handelsträdgårdens uppsving på 60-talet


Det var under 1940- och 50-talen, och det expansiva 1960-talet, som handelsträdgården och området började växa till det vi ser idag.

– På 60-talet anställdes de första floristerna. Samtidigt började man annonsera med färgglada utbudsannonser i Hallandsposten. Handelsträdgården låg ju så pass långt från centrum, så Hallandsposten behövdes för att sprida ordet.
Syns man inte så finns man inte, konstaterar Fredrik Fritz.

Fritz Blommor på Kapellgatan i Halmstad.

Fritz Blommor idag – blomstrande expansion och stadspuls

I dag är Fritz Blommor en given del av Halmstads företagsscen, med femton anställda florister, varav tre även har utbildning i trädgårdsplanering. Fredrik själv önskar att han hade mer tid att ägna åt just hantverket.

– Jag älskar det kreativa i floristyrket. Det blir en variation av färger och former under året. Pionernas tid, amaryllis-säsongen, och innan man vet ordet av så frasar det från tulpanerna, säger Fredrik.

För tre år sedan öppnade Fritz Blommor på Kungsgatan. Här kan kunderna kika in när de är inne i stan. Vissa av dem åker vidare till Kapellgatan 19.

– Vi hade länge funderat över en nyetablering. Kungsfreden är en växande stadsdel, och med den stora inflytt som sker så känns det bra att kunna erbjuda en blomsteraffär i stan. Läget är attraktivt med gångavstånd till det mesta, samtidigt som det finns möjlighet att parkera bilen utanför, säger Fredrik.

Vad skulle du säga att Hallandsposten har betytt för er?

– Det har alltid funnits en samhörighet mellan oss och Hallandsposten. För vår del har papperstidningen alltid varit huvudbudbäraren. Och den ger faktiskt mest effekt även idag. Kunder kan komma in och säga ”Jag såg annonsen om pelargoner”. Det ger en ökad kund tillströmning, så enkelt är det, konstaterar Fredrik.

Så här säger kunden

Vi har haft en lång och rolig relation med Hallandsposten.

Fredrik Fritz

Ägare
Vi hjälper dig nå ut till din målgrupp

Så fungerar lokal annonsering

Kontakta oss för rådgivning idag

Inspireras av fler kundcase