Sociala medier

Drygt 8 av 10 svenskar användar sociala medier varje dag.

Sociala medier

Stärk ditt varumärke genom räckvidd, öka trafiken till din hemsida eller få in fler konverteringar och leads. Med annonsering på sociala medier finns det många möjligheter för dig som företagare att engagera din målgrupp eller nå ut till nya potentiella kunder. Oavsett om du behöver hjälp med enskilda kampanjer eller en helhetsstrategi, hjälper vi ditt företag med datadriven annonsering på plattformar som Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat och LinkedIn.  

Med annonsering på sociala medier kan du nå målgrupper baserat på exempelvis geografisk plats, ålder och intressen. Annonserna kan varieras i format med bilder, videor och karusellannonser, och de kan visas på olika platser som användarnas flöden, stories, eller som instream-video beroende på kanal. Genom kreativt innehåll och målgruppsinriktning kan du maximera chansen att träffa rätt med ditt budskap.  

Så här jobbar vi med sociala medier

  • Uppsättning av annonskonto  
  • Kampanjuppsättning och målgruppsstyrningar  
  • Implementation av pixel 
  • Annonscopy  
  • A/B-test och optimering  
  • Rapportering och uppföljning 

Meta: Facebook & Instagram - 71% av svenskarna använder Facebook

Meta som inkluderar både Facebook och Instagram har en omfattande användarbas inom flera åldersgrupper och är därför bra för att nå en bred målgrupp. Du kan välja att optimera mot räckvidd, klick eller konverteringar. Det finns också flera typer av annonsformat och placeringar att synas på. 90-talisterna ligger i topp vad gäller andelen användare på Meta, men det finns skillnader mellan plattformarna. Pensionärer har Facebook som favorit bland sociala medier medan Instagram är en favorit bland unga kvinnor (Svenskarna och internet 2024).  

Snapchat - 4 av 10 använder Snapchat, många ungas favorit

Snapchat är en app för delning av foton och videor som används av alla åldersgrupper men är störst bland den yngre målgruppen. 38% av svenskarna använder Snapchat, men 90% av personer födda på 00-talet. (Svenskarna och internet 2024). Med tilltalande och autentiskt annons-innehåll har du möjlighet att stärka ditt varumärke och driva trafik till din hemsida genom exempelvis snap stories. 

Genom sociala medier kan du även påminna potetiella kunder om din senaste kampanj via remarketing. Remarketing är ett sätt att påminna besökare om din webbshop eller din lokala butik i ett utvalt geografiskt område. 

TikTok - Ett växande medie som används av var fjärde svensk

TikTok är en snabbt växande plattform för korta videor som ofta är kreativa, roliga och trendiga. Det är en idealisk marknadsföringskanal för att nå en ung, trendkänslig målgrupp. År 2024 använde 24 procent Tiktok, det handlar alltså om nästan var fjärde svensk. 00-talisterna ligger i topp, i denna åldersgrupp är användandet hela 3 av 4 (Svenskarna och internet 2024). TikTok är effektivt för att bygga varumärkesmedvetenhet genom engagerande och underhållande innehåll. 

YouTube - 8 av 10 har använt Youtube senaste året

YouTube, världens största videoplattform, är perfekt för att marknadsföra videoannonser, även kända som instream-videos. Denna form av annonsering är mätbar, ofta både kostnadseffektiv och träffsäker, då det finns stora förutsättningar att målgruppsanpassa utifrån ålder, segment och intressen. YouTube är populärt bland flera åldersgrupper så här har du en oöverträffad möjlighet att nå bred räckvidd och effektivt bygga varumärkesmedvetenhet.  

LinkedIn - 4 av 10 som arbetar använder LinkedIn

LinkedIn används särskilt för B2B-marknadsföring (business-to-business) och det finns stora möjligheter att nå en professionell målgrupp baserad på bransch, företag och yrke. LinkedIn används mest av personer födda på 70-, 80- och 90-talet och framför allt av privata aktörer (Svenskarna och internet 2024). Med olika annonsformat och avancerade riktningstekniker kan företag generera leads, öka varumärkesmedvetenheten och driva affärer effektivt.

Behöver du hjälp med annonsering på sociala medier? Kontakta oss.