Sökmotormarknadsföring med Google Ads

Syns när någon söker efter det du erbjuder.

Vad är Google ads?

Annonsering på Google ads är ett bra sätt att marknadsföra sig för att synas högt upp i Googles sökresultat, särskilt med tanke på att 97% av Sveriges internetanvändare använder Google. Genom sökordsannonsering finns du där när potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster. En fördel är också att du endast betalar när någon faktiskt klickar på din annons. Det som gör annonseringen effektiv är att den är datadriven och ger mätbara resultat. 

Eftersom din målgrupp redan är intresserad av dina produkter eller tjänster kan Google ads vara ett särskilt konverteringsdrivande marknadsföringsverktyg. Du kan dessutom välja att annonsera lokalt eller nationellt, beroende på var din målgrupp befinner sig.

Tre fördelar med Google ads?

  • Nå nya kunder  
  • Bygg och stärk ditt varumärke   
  • Driv försäljning och öka din avkastning 

Så här jobbar vi med Google ads

När vi hjälper dig med sökordsannonsering lägger vi upp processen på följande vis:  

Sökordsanalys
Vi går igenom vilka sökord som är viktiga för din verksamhet och dina mål. Hur ser sökbeteendet ut, vilka ord har höga sökvolymer och hur ser konkurrensen på sökorden ut? Det är några av de faktorer som analyseras. Utifrån sökordsanalysen fastställs de inledande sökorden för din annonsering.
 

Kampanjstruktur  
I steg två går vi vidare med att sätta kampanjstrukturen, själva ramen för ditt Google ads-konto. Vi grupperar sökorden i annonsgrupper för att skapa en logisk och relevant uppbyggnad gällande annonser och landningssidor. 
 

Annonser  
När strukturen för kontot är på plats börjar utformningen av annonstexter. Vi skriver copy med syftet att engagera besökare och driva relevant trafik till din hemsida. Arbetet med annonstexterna är dynamiskt och fortsätter även efter att kampanjerna startat. 
 

Löpande optimeringar
När kampanjerna startat optimerar våra Google ads-specialister kontinuerligt dina kampanjer för att bibehålla relevans och öka din lönsamhet. Arbetet innebär bland annat att se över budgivningsstrategier, att lägga till nya eller negativa sökord, A/B-testa annonser och se över landningssidor. 
 

Rapportering och uppföljning  
Månadsvis levereras en rapport som presenterar de viktigaste mättalen. Vi går igenom de konverteringar som annonseringen resulterat i och delar våra insikter. Vidare erbjuder vi rekommendationer och förslag på eventuella förbättringar. 

Eftersom din målgrupp redan är intresserad av dina produkter eller tjänster kan Google ads vara ett särskilt konverteringsdrivande marknadsföringsverktyg. Du kan dessutom välja att annonsera lokalt eller nationellt, beroende på var din målgrupp befinner sig.

Kontakta oss

Välkommen att kontakta oss med frågor gällande våra tjänster. Vi ser fram emot att höra från dig.