Den här guiden kommer att rada upp fördelarna med att ha direktkontakt med din medierådgivarerådgivare och hur det ger oss på Stampen Media möjligheten att erbjuda dig det där lilla extra! Det är ett utmärkt komplement till de insikter du själv har eller eventuell kontakt med din mediebyrå – speciellt om du vill hålla dig uppdaterad på det senaste gällande annonsering i nyhetsmedia.
Du får kontroll över din information
Om du vill ha grundlig information om hur din annonsering ligger till kan det vara bra att gå direkt till själva källan – eller så nära källan som möjligt. Därför är det klokt att då och då ha en avstämning eller ett möte med de som annonserar mot din slutkund. Din medierådgivare hos publicisten eller på mediehuset kommer ta sig tid för en ordentlig redogörelse och ta fram de mätetal som är viktiga. Vid ett sådant möte får du ofiltrerad information och kan passa på att diskutera kreativa idéer, skapa nya lösningar eller ställa frågor om hur du kan optimera din mediemix.
Har du en bra relation till din rådgivare eller mediasäljare kan du få värdefulla insikter och ett utifrånperspektiv som du annars gått miste om. Här nedan följer några exempel på information som du kan få ta del av:
- Hur marknaden rör sig
- Branscher det går extra bra för
- Andra annonsörer som har bra lösningar
- Benchmarks och analyser av t.ex. överinvesteringar
- Insikter om Stampen Medias strategiska arbete
- Rådgivning och tips om optimeringar
Du bygger upp ditt nätverk
När det kommer till att göra affärer vill de flesta av oss kunna gör det med andra människor. Många inser vikten av, och lägger mycket tid på, nätverkande i alla dess former – från LinkedIn till konferenser. Samma synsätt bör du även ha när det kommer till din kontakt med din faktiska slutsäljare. Många lyckade annonslösningar är nämligen sprungna ur ett nära samarbete och en ömsesidig tillit mellan dig och din leverantör. Om du har ett intresse av att utbilda dig och få värdefull information är det ett ypperligt tillfälle att få en bättre kontakt med din rådgivare eller säljare.
Man kan se det som så, att om du ändå spenderar pengar i ett mediehus borde du rimligtvis också vilja veta hur de använder ditt kapital och vilka resultat det ger. När du tar ett möte med en rådgivare som har ett stort lokalt nätverk kan du få mer djupgående information och fler strategiska tips om vad andra kunder i ditt område lyckats med. Vi ses exempelvis gärna ihop med din eventuella byrå och kan sedan utifrån en dialog hitta lösningar som passar dina behov. Och även om du eller din rådgivare börjar arbeta för ett annat företag kommer ni att kunna behålla kontakten i ett affärssammanhang. Att hålla kontakten med dina samarbetspartners handlar i slutändan om att vidga och vårda ditt nätverk. En fortlöpande kontakt kan snabbt komma att leda till ett mycket fint samarbete.
Kreativitet sker när människor möts
Vi som arbetar med marknadsföring och annonsering befinner oss i en kreativ bransch och vi kan nog alla enas om att kreativitet inte främst sker i digitala kanaler – den uppstår när människor möts och skapar tillsammans. Att skapa kreativa lösningar och utbyten kräver fysiska möten. Det blir inte desto mindre tydligt i situationer av kris och pandemi. Därför är det viktigt att kunna se alla de fördelar som kan komma ur ett kreativt möte.
I egenskap av annonskund kommer du att ha stora fördelar av att få en ständig injektion av nya tankar och idéer. När du är öppen och mottaglig för diskussioner kommer det även att sätta fart på din egen kreativitet och skapa möjligheter för nya annonsvägar.
Det finns enbart fördelar med att skapa en bra relation till den som är delaktig i din resa mot framgång. Du kommer till exempel att kapa sträckan från kreativ idé till publicering på annonsplats. För de allra flesta är det inte relevant att ha ett möte varje vecka – men varför inte utnyttja möjligheten att få en presentation om året som gått? För när du tar dig tid att träffa din säljare kan väldigt spännande saker ske.
Få lösningar som inte finns på prislistan
Att ha en bra relation med din säljare fungerar på samma sätt som med varumärkeskännedom. Alla gillar stora varumärken eftersom de är bekanta och likadant är det med oss människor. Vi är helt enkelt benägna att ge fördelar åt de personer vi känner igen. När din mediasäljare har detaljerad information om vem du är får de möjligheten att ge dig det där lilla extra. Detta i form av helt unika lösningar som är relevanta för just dig och din verksamhet – något som inte är möjligt utan en nära kontakt.
Ett exempel kan vara att det i sista minuten dyker upp en osåld annonsyta i en tidning. Har du en bra dialog med din säljare på mediehuset kan du få snabba svar och olika typer av speciallösningar. Ju mer information din mediasäljare har om dig, desto mer relevanta erbjudanden kan du få. Din annonsleverantör har också koll på dina kampanjperioder och kan ha dig i åtanke när det dyker upp lösningar som du kan tänkas vara intresserad av. Kommunikation förenklas avsevärt när ni kan samtala direkt med varandra.
Årets affär – ett resultat av relationsbyggande strategier
Stampen Media ger dig två exempel på hur vårt relationsbyggande med kunder gett lyckade resultat. Först ut är en prisbelönt kampanjlösning för Fello. Denna lösning fick 2020 branschorganisationen Tidningsutgivarnas pris för Årets Affär och Innovation. I detta case hade kunden en egen idé som presenterades vid ett lunchmöte med Stampen Medias mediasäljare, Alexandra Uusimäki.
Utifrån kundens idé skapades en helt ny teknisk produkt och vår säljare Alexandra kämpade hårt för att förankra i alla led internt. Kontakten mellan kunden och säljaren var helt avgörande för att lösningen skulle bli framgångsrik och produkten hade aldrig blivit till om inte kunden haft direktkontakt med Stampen Media.
Lyckade kampanjer skapas efter tät dialog
Ett annat exempel är wrap, vilket är ett specialformat som kräver godkännande av redaktionen. Det är annonser som nästan helt och hållet täcker tidningens fram- och baksida. Nedan finns två exempel från 2019 respektive 2020. Vad de två annonserna har gemensamt är att de kunde sättas i verket tack vare att kunden eller mediebyrån hade en tät dialog med den ansvariga säljaren. För att kunna genomföra annonsering i denna typ av större format krävs det nämligen att säljaren synkar med planering och med själva redaktionen.
När det inte finns tid för direktkontakt
Vi förstår att du kanske inte har tid att ha en nära kontakt med din annonssäljare eller medierådgivare. Det behöver dock inte betyda att ditt företag behöver gå miste om viktig information och inspirerande tips. Även om du själv inte har förutsättningar för denna typ av kontakt kan det finnas andra personer i organisationen som har tid och möjlighet. Kanske finns det en försäljningschef eller kommunikationschef som kan ha nytta av viktiga insikter om de kanaler ni är verksamma och annonserar i? Se därför över vilka lämpliga kontaktytor ni har i organisationen. Och var inte rädd att fördela ansvaret – det kommer ni att vinna på i slutändan.
Under vissa kampanjer kanske det inte finns något behov av att träffa din säljare – då ska du inte heller lägga tid på det. Men om du frekvent använder dig av ett mediehus är det absolut en fördel. Du kan exempelvis tacka ja till nyhetsbrev eller be om löpande uppdateringar via mail. Eller varför inte ses på en lunch eller ta ett årligt möte där du får en summering av de största händelserna under året? Det kan vara ett mycket bra komplement till den kontakt du har med din mediebyrå.
Nyhetsmedia förstår vikten av förtroende
Nyhetsmedia befinner sig i förtroendebranschen och säljarna finns inte till för att sälja för sakens skull. För oss är det viktigast att du som kund ska lyckas och det genomsyrar allt vi gör. Våra säljare är rådgivare som vill skapa långsiktiga relationer – för det kommer både du och vi att tjäna på. Du värdesätter relationen med din slutkund och på samma sätt värdesätter vi relationen med dig. När vi ser att du lyckas i våra kanaler kan vi börja analysera de möjligheter som ett långsiktigt samarbete kan skapa. Ju mer vi lär oss om vem du är, desto bättre kan vi arbeta för att din annonsering ska bli så framgångsrik som möjligt.
Inte minst i kristider kan det vara extra viktigt att få råd och hjälp av de som finns i ditt nätverk. Under Covid 19-pandemin kunde Stampen Media exempelvis lyfta sina annonsörer och uppmuntra läsarna att “support their locals”. Man hjälps åt när det är tuffa tider och det är sådana flexibla affärslösningar som du kan få i utbyte när du har en fin kontakt med din rådgivande säljare. På samma sätt som att en redaktion gärna tar emot tips från allmänheten tar vi gärna emot tips från våra kunder. Vi vill ständigt veta hur vi kan bli bättre och vad du som kund önskar mer av.
9 fördelar med direktkontakt till din medierådgivare
- Snabb återkoppling om du helt plötsligt får en bra idé som du vill genomföra eller om du har någon typ av problem
- Nyttig information som rör marknaden och trender i din bransch
- Ett breddat nätverk som kan ge dig nya insikter
- Bättre service och mer relevant kontakt
- Unika lösningar som är skräddarsydda för din verksamhet och dess position
- Lösningar och erbjudanden som kan komma i sista minuten
- Ett kreativt utbyte och stimulans i form av nya idéer och tankar
- Möjligheten att få till bra erbjudanden för eventuella leverantörer
- En pålitlig partner och rådgivare som vill se dig lyckas
Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om hur våra samarbeten fungerar eller om du har en idé du vill prata mer om.