En sponsrad artikel är en annons som till utseendet liknar en vanlig, redaktionell artikel.
Skillnaden mellan en sponsrad artikel och en vanlig
En sponsrad artikel, även kallad nativeannons eller redaktionell annons, är en text som skrivs och designas som en vanlig artikel. Annonsen publiceras i samma miljöer som vanliga artiklar, det vill säga i papperstidningen och/eller på nyhetssajter. Den största skillnaden mellan en sponsrad artikel och en redaktionell artikel är att den sponsrade är vinklad utifrån dig och ditt företag, och att du själv har möjlighet att påverka texten i detalj. En journalist har pressfrihet, vilket gör att du inte kan styra innehållet i en vanlig redaktionell artikel på samma sätt, medan en kommersiell redaktör som hjälper dig skriva en sponsrad artikel tar hänsyn till det du vill lyfta, och du äger alltid storyn.
6 fördelar med sponsrade artiklar
- Du syns i en trovärdig miljö. En sponsrad artikel som publiceras på en nyhetssajt tillhörande ett mediehus, garanterar att synas i en seriös miljö, där innehållet matchar kontexten bra. Din annons stärks av andra nyheter som indikerar att innehållet är viktigt och värt att läsa. Många utvalda tidningssajter har en god lokal förankring och stort förtroende hos läsarna.
- Du får mycket uppmärksamhet av målgruppen. Eftersom de som besöker en nyhetssajt är inställda på att läsa om lokala nyheter är nativeannonsering ett otroligt bra sätt att få lång tid med målgruppen. En redaktionell annons som publiceras i någon av tidningarna hos oss på Stampen Media, exempelvis, har i snitt en lästid på 1 minut. Jämför det med annonser du scrollar förbi på ett ögonblick i sociala medier! Det är svårt att synas och höras i bruset, och tiden du får med läsaren är värd otroligt mycket.
- Du kan lokalanpassa budskapet i detalj. Möjligheten att kunna rikta innehållet oerhört specifikt är ytterligare en av styrkorna med nativeannonsering. Om din artikel exempelvis publiceras i Göteborgs-Posten kan den anpassas unikt mot göteborgare, vilket i sin tur väcker ett större intresse än om den ska attrahera läsare över hela landet.
- Du bygger varumärke. Lokal förankring är en fördel ur flera perspektiv. Genom storytelling och att lyfta viktiga personer i ditt företag får du även chansen att berätta en historia om ditt företag ur flera olika vinklar och låta folk lära känna er på djupet. Det skapar trovärdighet och stärker ditt varumärke på lång sikt.
- Du får bra spridning och räckvidd. Nativeannonser som publiceras i utvalda nyhetssajter når ofta väldigt många läsare, då de lokala tidningarna har bra räckvidd även digital, samt når ofta en större del av den yngre målgruppen jämfört med papperstidningar. Enligt en undersökning från 2021 når exempelvis Stampen 30 % av läsare mellan 20-29 år, och 25 % mellan 16 och 19 år.
- Du får professionell skrivhjälp. En sponsrad artikel behöver du inte skriva själv, utan du får alltid hjälp av en dedikerad kommersiell redaktör som har flera års erfarenhet inom journalistik och vet hur man formulerar sig på bästa sätt.
Inspiration: Spana in tre exempel på sponsrade artiklar som gett bra resultat.
Så fungerar en bra sponsrad artikel
Nativeannonsering fungerar utmärkt när man vill varumärkesbygga på sikt och skapa en större preferens för sina produkter eller tjänster. De företag som lyckas med sina sponsrade artiklar har gjort ett bra förarbete och vet vad de vill lyfta som attraherar läsaren. Särskilt bra fungerar den lokala vinkeln, när artikeln handlar om människor i samhället som folk känner igen, samt aktuella nyheter som engagerar lokalt.
Några exempel på teman som ofta förekommer i nativeannonser är:
- Intervjuer med lokala profiler eller experter
- Personporträtt
- Storytelling om hur företaget t.ex. gör skillnad i lokalsamhället
- Företagets historia
Exempel på bra nativeannonsering
Ett exempel är Coop Varberg, som genom en serie av sponsrade artiklar har byggt upp profiler av sina anställda som experter inom olika områden. Annonseringen genererade stor igenkänning av personalen hos butikens kunder, samtidigt som man skapade en intern stolthet. Genom att även visa och berätta vad butiken gör för barn och unga i kommunen har Coop Varberg lyckats bygga sitt varumärke ur flera olika vinklar. Ett gott exempel på hur man med lokal förankring och kundnära stories kan skapa en större personlighet kring sitt företag och vad man står för. Nativeannonsering på detta sätt ger möjlighet att lära känna ett företag under ytan, samtidigt som det på sikt kan driva mer försäljning eller större preferens för varumärket. Några andra exempel på nativeannonsering:
När funkar inte nativeannonsering?
Som alla typer av annonsering passar sponsrade artiklar bäst som en del av en långsiktig strategi för ditt företag, snarare än för att marknadsföra något som sker här och nu. Du ska inte använda dig av nativeannonsering om du vill ha fler besökare till din hemsida, eller om du bara vill marknadsföra en specifik kampanjvara eller liknande utbudsannonsering. En riktigt bra artikel kan förstås locka folk att klicka sig vidare till din hemsida ändå – men det är inte rätt väg att gå när du vill ha snabb trafiktillväxt. Den statistik som talar mest för att din artikel ger bra resultat är just lästiden; ju längre läsaren stannar på sidan, desto intressantare är innehållet och desto mer lär läsaren känna ditt varumärke.
Tips för dig som vill skapa din första sponsrade artikel
- Sätt ett tydligt syfte och ett mål. Vem är målgruppen? Vad ska insatsen göra? Vad förväntar du dig för resultat?
- Tänk långsiktigt och i flera steg. Hur kan du bygga vidare med flera artiklar som kan stärka ditt varumärke framåt?
- Stärk artikeln med engagerande innehåll. Kan du ha en intervju med någon intressant person? Filma i verksamheten? Personifiera eller skapa en spännande story om ditt företag?
Hör av dig till oss på Stampen Media om du vill ha hjälp att ta fram din egen sponsrade artikel och lägga en plan för företagets nativeannonsering framåt. Vi hjälper dig både att ta fram artiklarna och att sprida och exponera dem i rätt kanaler.