Stampen Media stor Vit logga

5 grundsteg för lyckad marknadsföring

Stampen / 5 grundsteg för lyckad marknadsföring

Publicerat: 2022-02-17

Var rädd om dina kundrelationer och se till att du har koll på grunderna!

Det gäller att få med hela bilden av dina kunder, vart de befinner sig, var du kan synliggöra ditt budskap för dem med mera. Vi har på ett enkelt och riktigt kortfattat vis skapat 5 grundsteg där du kan börja. Sedan är det fritt fram att djupdyka i våra andra artiklar för att lära mer.

5 grundsteg för lyckad marknadsföring

Checklista för en annonskampanj
  1. Reasearch

Var är min huvudmarknad geografiskt sett? Hur ser köpresan ut? Vart behöver jag börja bearbeta kunden?
Hur ser priserna ut för min produkt eller tjänst? 
Vilka ord förknippas med min produkt eller tjänst? Detta är väldigt bra att veta för att koppla på i exempelvis SEM-del av marknadsplanen.

  1. Konkurrentanalys

Vilka är dina konkurrenter? Att ha koll på sin marknad och bransch är oerhört bra. 
Var befinner de sig? Kan du komplettera dem?
Vad är deras fördelar och nackdelar? Kan du lära dig nått av dem eller till och med samarbeta?

  1. Målgruppsanalys

Vilken målgrupp vill du nå? Är det en specifik ålder eller geografi? Vad har de för intressen? Är det någon specifik yreksgrupp. Genom att svara på detta ger du dig själv en bättre bild av din målgrupp och kan på så sätt skapa olika personas (fiktiva personer som speglar dina olika målgrupper) – allt för att kunna dra bättre slutsatser om vilka kanaler de kommer röra sig i och hur ditt erbjudande och tjänster ska paketers och erbjudas för att vara relevant på marknaden. I nästa steg finns då möjligheter att målgruppsstyra ditt budskap.

  1. Varumärke

Vilka värden vill du att din målgrupp ska förknippa med ditt varumärke? Vad skall de känna, tänka att du löser för behov?

  1. Syfte och mål

Se till att du har en balans mellan dina olika marknadsföringsinsatster så att tårtbitarna ska ha nytta av varandra! 
Definiera därför tydligt vilket syfte och mål varje insats har.

Tips: Läs mer om skillnaderna på säljdrivande och varumärkesbyggande kampanjer.

Sammanfattning

Denna artikel är övergripande och ett första steg för dig som vill ta tag i sin marknadföring med tydliga mål och riktlinjer. Bland våra artiklar och guider finner du vidare läsning som ger dig mer kunskap och tips på hur du kan planera och agera vidare.

pil upp

Lycka till med grunderna och hör av dig när du behöver vår hjälp att se över dessa 5 steg eller när det blir dax att synas.

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram