Native-annonser är oslagbara när dina kunder vill bygga varumärke och känslomässig anknytning. Men hur ska du som projektledare tänka när du bakar in annonsformatet i dina rekommendationer? Här får du lära dig allt du behöver veta om native-annonser och får fem tips från Stampen Medias kommersiella redaktörer för hur du optimerar insatsen efter dina kunders behov.
Native-annonser är hemligheten bakom effektivt varumärkesbyggande
Native-annonsering är en marknadsföringsmetod där dina kunders annonser integreras på ett naturligt och diskret sätt i ett innehåll som läsaren redan konsumerar, till exempel i nyhetsmedia. Istället för att språket är säljigt har annonsen en redaktionell ton och känsla, vilket gör innehållet mer engagerande. Hos Stampen skrivs texten av kommersiella redaktörer som har mångårig redaktionell erfarenhet och vet vilka vinklar som lockar till läsning.
Så, varför är det här viktigt för dig som projektledare? När du skriver in native-annonser i din medieplan erbjuder de en rad fördelar:
- Varumärkesbyggande: Native-annonser hjälper till att bygga din kunds varumärke genom storytelling, där de kan berätta sin unika historia och kommunicera sitt budskap effektivt.
- Hög trovärdighet: Genom att synas på en trovärdig plattform, som ett stort mediehus exempelvis innebär, får din kunds innehåll en tredjepartsbekräftelse vilket ökar trovärdigheten i konsumenternas ögon.
- Större engagemang: Med hjälp av storytelling aktiveras läsarens ‘story-hjärna’, vilket leder till högre engagemang i ämnet och en mer minnesvärd upplevelse.
- Mervärde: Istället för att bara sälja in dina annonser erbjuder du läsaren mervärde. Det kan till exempel vara en intressant historia, några värdefulla tips eller spännande nyheter.
Inspiration! Spana in tre exempel på native-annonser som gett bra resultat.
Förstå skillnaden mellan content display och native-annonsering
En content display-annons fungerar i likhet med en klassisk banner, det vill säga att om läsaren klickar på annonsen (bilden) så leds hen vidare in till kundens landningssida, medan en native-annons håller besökaren kvar på plattformen genom att bjuda på fördjupande innehåll i likhet med en artikel. Native-annonser skapar därför en mer redaktionell upplevelse och behåller tyngden som kommer med att synas i till exempel nyhetsmedia.
Bra exempel på lyckad native-annons
Med modetävlingen “Göteborgs bäst klädda” vill Nordstan nå ut till alla göteborgare. Läs mer om hur nativeannonsering i Göteborgs-Posten hjälper Nordstan att lyckas.
5 tips när du rekommenderar kunden att beställa native-annonser
Stampens kommersiella redaktörer har samlat sina 5 bästa tips till dig som jobbar som projektledare och som rekommenderar eller beställer annonser till dina kunder.
1. Sätt tydligt definierade mål
Innan du hjälper din kund med native-annonsering, är det viktigt att ni tillsammans fastställer konkreta mål. Vill de öka sin varumärkeskännedom, driva mer trafik till webbplatsen, eller göra fler konverteringar? Genom att förstå deras unika behov kan du anpassa strategin, budgeten och innehållet till dessa mål.
Tips! Rekommendera alltid kunden att tänka långsiktigt. Med en långsiktig plan får dina kunder bättre resultat över tid och är top-of-mind hos målgruppen när det är dags för köp.
2. Hjälp kunden att fokusera på ett budskap
Tillsammans med den kommersiella redaktören behöver du som projektledare hjälpa kunden att välja ett tydligt och koncist budskap per annons. Även om kunden har flera saker de vill ha sagt måste du hjälpa dem sålla ut det viktigaste eftersom det skapar en mer effektiv och slagkraftig annons.
Har kunden fler saker de vill ha sagt? Köp fler annonser och lägg upp en plan på vilken ordning ni bör presentera dem i. Ta hjälp av den kommersiella redaktören som har kunskap i vad som fungerar bäst för just det nyhetsmedia ni valt. Långsiktigt arbete vinner alltid.
3. Underlätta och stötta kunden i researchprocessen
Native-annonser som känns autentiska och engagerande får absolut bäst resultat. Därför är det viktigt att den kommersiella redaktören samt din kund samarbetar och lyfter fram intressanta intervjupersoner i native-annonserna. Då kan ni sprida budskapet utan att det uppfattas som ‘säljande’.
Tips! En riktig person ger liv åt er kampanj och skapar en starkare koppling till läsaren. Överväg att intervjua en lokalkändis som kan hjälpa till att personifiera ert budskap.
4. Skapa värde för läsaren
Genom att skapa innehåll som har ett tydligt värde för läsaren ökar engagemanget för din kunds native-annons. Uppmana den kommersiella redaktören och kunden att dela praktiska tips, presentera intressanta nyheter, eller lyfta fram kundens lösningar på läsarens problem. Då gör du det värt för läsaren att ta del av annonsen.
5. Omfamna den redaktionella tonen
Native-annonsens största fördel är att den känns redaktionell – inte reklamig. Det hjälper till att skapa en naturlig och genuin reaktion hos läsaren. Fokusera därför på innehåll som läsaren vill läsa, utan att locka med clickbait eller vilseledande information.
Vill du ha fler annonstips specifikt för dig som projektledare?
Ditt slutliga mål är att säkerställa att din kunds native-annonsering är framgångsrik. Genom att noggrant analysera resultaten av varje kampanj kan du fortsätta att förbättra och optimera dina insatser, vilket leder till ännu större framgångar för dina kunder. Behöver du lite hjälp på traven? Kontakta Stampen Medias medierådgivare för kostnadsfria råd!