Är det bäst att annonsera på traditionellt vis i tidningen, på Facebook eller någon annan typ av digital marknadsföring? Vi reder ut hur du ska tänka kring olika kanaler, traditionell vs. digital marknadsföring och var du vänder dig om du vill ha hjälp med att nå ut.
Vad är skillnaderna mellan traditionell och digital marknadsföring?
Traditionell marknadsföring brukar hänvisa till exempelvis kalla samtal, annonser i papperstidningar, en stripead bil, skyltar i en sporthall eller reklam i TV eller radio. Digital marknadsföring är istället, precis som namnet antyder, digital och åsyftar displayannonser på nyhetssajter eller marknadsföring i sociala medier. Men i takt med digitaliseringens framfart talar vi inte så mycket om traditionell vs. digital marknadsföring längre. Istället för att dela upp dem som två separata delar bör du istället se dem som en helhet – och för bästa resultat använda dig av bägge.
Definiera syfte och var kunderna befinner
Det första du bör göra, oavsett marknadsföringsinsats, är att definiera syftet med varför du annonserar. Lägg upp en plan och sätt en rimlig nivå för din annonsbudget (Hint: den kommer antagligen att behöva vara lite högre än du tror.) Se sedan över vilka kanaler företaget bör synas i, hur och när. Det ska vara en grundläggande strategi för att stärka ert varumärke och digitala närvaro och sökord som passar er verksamhet bäst.
Best practices för olika marknadsföringsinsatser
Papperstidning
Ett av de mer traditionella sätten av marknadsföring är att sätta in en annons i papperstidningen, det vill säga en printannons. Det fungerar bra i början av en kunds köpresa. Ett företag som säljer gräsklippare och vill nå ut med en ny modell kan skapa en annons som visas i till exempel Kungsbacka-Posten. Annonsen lämpar sig bra för potentiella kunder som fortfarande inte funderat på att köpa en gräsklippare, alternativt investera i en nyare modell.
Annonsera i en lokal papperstidning har många styrkor. Du får där chans att bredda kundbasen och synas i en lokal, trovärdig miljö där reklam dessutom är accepterat och inte störande. Även företag med en mindre annonsbudget kan få väldigt bra effekt av att regelbundet annonsera i lokalmedia. Kan du kombinera detta med reklamtext på firmabil exempelvis är det ännu bättre för att stärka den övergripande varumärkeskännedomen.
Display
Displayannonser är digitala annonser på nyhetssajter som fungerar på samma sätt som i print, så exempelvis en digital annons på Kungsbacka-Postens hemsida.
Att annonsera i nyhetsmedia på sajt eller tidning är fortfarande ett vinnande koncept och det vidimerar för mottagaren att det är ett reko företag. Många upplever en annan typ av seriositet av en annons i tidningen än exempelvis på Facebook.
SEM
Potentiella kunder som befinner sig längre ner i köpresan och har ett mer akut behov med en gräsklippare som precis gått sönder vänder sig ofta till Google. De behöver inom kort hitta en ny och skriver helt enkelt in “gräsklippare” i sökrutan. Då vill du ha investerat i SEO eller sökordsannonser, SEM. För om du har skapat sökordsoptimerat innehåll kopplat till gräsklippare eller betalat för Google Ads för att synas på sökordet är det mycket mer sannolikt att personen också hamnar på just din hemsida.
Sociala medier
Sociala medier kräver mycket engagemang för att driva organisk tillväxt. Det räcker inte med att finnas på LinkedIn, Facebook och liknande, du måste vara aktiv och posta inlägg för att det ska ge resultat. Annars exponeras du enbart för kunder du redan har, och du vill ju nå fler, eller hur? Men för befintliga kunder är sociala medier väldigt bra för att dela med dig av nya produkter och tjänster och bistå kunderna med information och hjälp.
Hemsidan
Hemsidan måste också vara representabel. Även om du inte behöver ha en avancerad sida med mängder av informativa undersidor behöver den åtminstone fungera som en presentations- och kontaktsida.
Så väljer du rätt kanaler för ditt företag
Du måste prioritera. Det är lätt att känna att du behöver vara synlig överallt hela tiden men det kommer du inte ha tid med. Välj bort kanaler som inte passar företaget och fokusera på de som verkligen ger resultat.
Oavsett var du är verksam och inom vilken bransch så bör du sätta upp en sökordsstrategi på Google som du kombinerar med andra insatser. Att kombinera annonser i papperstidningen med en genomtänkt sökordsstrategi är en stabil grund för de flesta idag.
Om du driver ett mindre företag på en lokal eller regional marknad är annonsering i papperstidningen samt displayannonser i deras digitala motsvarigheter också smart. Där kan du se fina resultat genom varumärkesbyggande annonsering som kan bredda din bas. En strategi där du kombinerar displayannonser på nyhetssajter för att stärka varumärket, fokuserar på din hemsida och tar fram en smart sökordsstrategi är en stabil grund att stå på.
Så kan du få hjälp med din marknadsföring
För dig som inte har tiden eller lusten att driva kampanjer själv finns hjälp att få. Gör det du är bäst på och ta istället in någon annan som är bäst på marknadsföring. På Stampen arbetar vi nära våra kunder och tar fram ett upplägg som passar dig och ditt företag. Vi börjar med att se över vilka mål som finns på kort och lång sikt. Vissa vill driva tillväxt regionalt och andra jobba lokalt med att stärka sin varumärkeskännedom. Vi kan ta fram en helhetslösning och kombinera de kanaler som ger bäst resultat.
Tack vare vår långa erfarenhet i branschen och ett gediget nätverk kan vi guida dig rätt och ta ett helhetsansvar. En genomtänkt annonsplan blir oftast både bättre och billigare.
Anmäl dig till våra månadsutskick och håll dig uppdaterad inom marknadsföring på ett enkelt sätt.
Annonsstudio
Stampen Annonsstudio är ett självbetjäningssystem där du enkelt skapar annonser. Ett bra och kostnadseffektivt alternativ för dig som driver mindre företag eller arbetar för en förening eller församling. Du väljer själv vilken publikation du vill synas i, när annonsen ska publiceras och lägger sedan till information som rubrik, text och eventuellt bild.
För att använda dig av Stampen Annonsstudio behöver du ha grundmaterialet själv. Om du aldrig arbetat med annonsering tidigare bör du kontakta en medierådgivare först som kan hjälpa dig med upplägget. Du får då konkreta tips och råd om hur du bör tänka när du utformar din första annons. Vidare kan du använda den kunskapen får för att skapa kommande annonser själv.
Medierådgivare
Har du dåligt med tid över att lägga på marknadsföring? Svårt att få till budskapet i annonsen? Skulle du behöva råd kring om det är just traditionell eller digital marknadsföring som passar företaget bäst? Då finns våra medierådgivare tillgängliga för dig.
En av våra främst styrkor är vår lokala närvaro vilket gör att vi inte bara är geografiskt nära utan att vi har även långvariga kontakter och samarbeten med olika instanser i din närhet. Vi finns till och strävar efter att det lokala näringslivet ska gynnas och må bra!
Kontakta oss för ett möte, så ser vi vad vi kan sätta ihop för upplägg som passar just era förutsättningar.