Vill du få ut det mesta av dina radannonser? Upptäck framgångsfaktorerna bakom fyra effektiva radannonser från bland annat Folkets Hus i Uddevalla och Uddevalla pastorat. Lär dig de bästa knepen och inspireras till din egen annonsering. Ingen teknisk kunskap krävs, bara din kreativitet! Vilka tekniker kan du använda i dina radannonser?
1. Uddevalla pastorat bjuder in till lunchmusik
Uddevalla pastorat jobbar löpande med radannonser, så när de fick besök av elever från Ljungskiles folkhögskola satte de in en radannons för att sprida informationen och tipsa om de fördelaktiga priserna på fika i samband med konserten.
Framgångsfaktorer:
- Använder temabild: Varje gång Uddevalla pastorat har lunchmusik på agendan använder de sin gröna temabild. Den väcker inte bara uppmärksamhet utan skapar även igenkänning hos läsarna.
- Viktig information i fetstil: Genom att skriva rubrik och viktig information i fetstil är det lätt för läsaren att hitta den viktigaste informationen i texten.
- Allt läsaren behöver veta: I annonsen hittar du tid, plats och kostnad. Det är viktigt att ha med så att inte läsaren behöver söka mer information någon annanstans.
Lästips för dig i föreningslivet: 7 enkla tips som gör din radannons bättre
2. Uddevalla Folkets Hus skapar tydlig igenkänning
Uddevalla Folkets Hus har ett packat program, bland annat musik på lördagarna. Varje vecka får de besök av en ny gästartist och i radannonsen tipsar Folkets Hus om vem som gästar denna vecka samt om den uppskattade sopplunchen strax innan.
Framgångsfaktorer
- Logotyp i bild: Uddevalla Folkets Hus är en lokalkändis, så när deras logotyp dyker upp bland radannonserna väcker den igenkänning och nyfikenhet hos läsaren.
- Tydlig information: Trots att annonsen bara är några rader får läsaren veta allt som behövs: vem som spelar när, tiden, var konserterna är och hur man köper sin biljett.
- Rubrik i fetstil: Eftersom Uddevalla Folkets Hus använder fetstil i rubriken förstår man direkt vad annonsen handlar om.
3. Uddevalla pastorat väcker känslor hos läsaren
Även Uddevalla pastorat har livemusik på agendan. För att marknadsföra sin lunchmusik med Maria Tulmala och Jan Falk satte de in en annons. Visst är den lockande?
Framgångsfaktorer:
- Skapar härlig känsla: Uddevalla pastorat har skrivit en text som direkt sätter tonen och bygger en stämning. Det ger också en uppfattning om vilken typ av program besökaren kan förvänta sig.
- Välkomnande porträtt: Den här veckan gästades Uddevalla kyrka av Maria Tulmala och Jan Falk. Deras porträttbilder fångar blicken, gör läsaren nyfiken och får en att känna sig personligt välkomnad.
- Lätt att läsa: Hur lång en radannons ska vara beror på innehåll och sammanhang, men här har Uddevalla pastorat tänkt helt rätt. De säger bara det absolut viktigaste, men säger det med stil. Det gör annonsen både lätt att läsa och innehållsrik på samma gång.
4. En bra balans av nytta och nöje i Lane-Ryrs kyrkas radannons
Lane Ryrs församling bjöd in till en rolig lördag för hela familjen. För att nå ut med dagens program satte Uddevalla pastorat in en radannons som listar dagens program på ett roligt sätt. Visst blir man sugen på att titta förbi en stund?
Framgångsfaktorer:
- Beskrivande bild: Genom att använda en bild som beskriver evenemanget får läsaren direkt en uppfattning om vilken sorts evenemang det är. Även om ansiktsmålning bara är en av många roliga aktiviteter som församlingen erbjuder så är det en effektiv symbol för vilken sorts dag det är, och det ser dessutom kul ut!
- Bra formatering av texten: Med rubriker och tid i fetstil är det lätt att hitta den viktiga praktiska informationen.
- Besvarar vanlig fråga: Lane Ryr församling har koll på vanliga frågor från besökarna. Istället för att hoppas på att parkeringsfrågor kan hanteras på plats ger de redan i annonsen instruktioner för hur besökaren blir av med bilen på ett enkelt sätt.
Nu är det din tur! Lär dig skapa och boka dina egna radannonser i Stampen Medias Annonsportal – steg för steg. Lycka till!