Så kan marknadsföring ta ditt företag genom lågkonjunkturen

Stampen / Så kan marknadsföring ta ditt företag genom lågkonjunkturen

Publicerat: 2022-12-01

Lästid 4 minuter

Hur skall man planera och prioritera sin marknadsföringsbudget under en rådande lågkonjunktur? När kassaflödet avtar kan marknadsföringsbudgeten ligga nära till hands att minska på eller strypa helt under en period. Är det klokt eller hur skall man tänka kring marknadsföring i lågkonjunktur?

Vi tar insikt av tidigare kriser, kunder vi arbetar med samt experters utlåtande för att ge dig som läsare goda råd.

Investera smart

Så hur skall man då prioritera? Enligt Erik Modig, professor inom marknadsföring och erkänd som en av Sveriges skarpaste inom just marknadsföring, skall man i kristider satsa smart. Med det menar han att man bör behålla sin budget och vända lågkonjunkturen till sin fördel. Det är nämligen billigare att vinna marknadsandelar när ekonomin växlar ner menar han.

Att investera smart kan innebära att se över kärnverksamheten och fokusera på de produkter som säljer bäst. Tänk långsiktigt och ge inte upp. Satsa på varumärkeskampanjer, bästsäljare och undvik att sälja ut för snabba effekter om möjligt. De företag som satsade på marknadsföring under pandemin var de företag som klarade sig bäst efter den krisen. Efter senaste finanskrisen i Sverige, 2008, visade statistik att alla de som klarade sig bra hade en gemensam faktor; de skruvade upp eller bibehöll sin marknadsföringsbudget. När andra företag skruvade ner syntes de bättre, vann kunder och behöll kunder. Kort och gott handlar det om att bli känd och vidare igenkänd.

Säkra dina resultat

Den digitala annonsmöjligheten ger dig större möjlighet att mäta dina faktiska resultat. Har du en stram budget och vill ha full kontroll över vad din annonsering eller kampanj genererat kan du satsa på digitala lösningar i större utsträckning. Det i sin tur ger dig större möjlighet att optimera dina kampanjer och se faktiska resultat. Det innebär inte att vi rekommenderar att enbart satsa på digitala annonser och kampanjer då vi av både erfarenhet och undersökningar ser att en mix tydligt visar på bästa effekt. Men för din trygghet kan en ökad andel digitala annonser vara en lösning för en bättre kontroll på utfallet. Fördelningen av kanaler beror alltid på målet med din kampanj och allt kan inte mätas. Vi berättar gärna mer om detta men behöver då först få koll på dina affärsmål för att kunna ge en bra rekommendation.

Top of mind efter en lågkonjunktur

Se till att vara top of mind när kunderna vill köpa
Se till att vara top of mind när kunderna vill handla igen


Se till att utbilda dina kunder om dig och din produkt tjänst eller vara under en pågående lågkonjunktur. Lyft fram det du vet säljer bäst och presentera lösningar. Se över dina kunder och stärk lojaliteten med de av dina befintliga kunder som du tror, vill och kan utvecklas med dig. En lågkonjunktur kan ge möjlighet att se över vad som faktiskt krävs för att skapa långsiktiga relationer, skapa kundvårdsprogram och arbeta med det. Kort och gott en öppning för att stärka förhållanden på lång sikt. Köper de inte idag så se till att vara top of mind när det är dags.

Fokusera på varumärke och lösning

Ställ dig frågan vad som skapar värde för just era kunder, vilken produkt, vara eller tjänst kan ni erbjuda som ger det där extra? Trygghet och mervärde blir viktiga komponenter då en kund tenderar att bli mer riskmedveten i en lågkonjunktur. Fokusera på hur du löser kunders problem och fokusera mindre på priset. När du syns i nyhetsmedia är det i ett trovärdigt sammanhang vilket skapar extra trygghet och ger styrka till varumärkesbyggande kampanjer. Ett varumärke som speglar trovärdighet och trygghet tenderar att väga över prissättningen.

Det finns trender som visar att de stora företagen under lågkonjunktur arbetar mer mot de som är på jakt efter en produkt eller vara nu. Så kallade Utbudkampanjer. Det kan göra att bruset i kommunikationen som verkar mer varumärkesbyggande minskar. Vilket i sin tur lämnar större utrymme för dig som satsar på varumärkesstärkande kampanjer.

Sammanfattning av goda råd under rådande lågkonjunktur

  • Tänk långsiktigt och stryp inte marknadsföringsbudgeten i första hand.
  • Fokusera på hur du löser kunders problem och dina bästsäljare och fokusera mindre på priset.
  • Bygg förtroende genom kontinuerlig kommunikation, varumärkeskampanjer, för att vara top of mind när det är dags. 
  • Undervik att sälja ut med utbudskampanjer för snabba effekter om möjligt.

Kontakta oss om du undrar över något eller om du vill få vår hjälp att se över hur just du kan lägga upp en smart medieplan. Hoppas vi hörs!

Läs mer artiklar

Se alla artiklar

Vill du läsa mer?

7 steg till en framgångsrik kampanj i nyhetsmedia

Vad innebär annonsering i nyhetsmedia och hur skapar du en bra grund
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram