Så gör du en varumärkesbyggande kampanj – experten tipsar

Stampen / Så gör du en varumärkesbyggande kampanj – experten tipsar

Publicerat: 2023-01-04

Vad kännetecknar ett starkt varumärke enligt dig? Bakom varje framgångsrikt varumärke ligger ett gediget arbete under lång tid – det går inte att skapa över en natt! Vill du satsa på varumärkesbyggande marknadsföring och ta fram kampanjer som stärker ditt varumärke är det här inlägget för dig.

Vad ingår i en varumärkesbyggande kampanj?

I en varumärkesbyggande kampanj handlar det om att förmedla vad ditt företag representerar och vilka ni är. Om att bygga upp och skapa en känsla av mänsklighet hos mottagaren. Du vill att mottagaren genuint skall gilla er. När köp är ett faktum skall upplevelsen vara att man gjort ett bra val. Ett starkt varumärke kännetecknas bland annat av att ert företag kommer upp som top-of-mind. Att mottagaren känner en tillhörighet med er eller vill associeras med er för att det ger en känsla av status.

Varumärkesbyggande kampanjer är i regel baserade på långsiktiga effekter. Du vill påverka vad människor tycker och tänker och det går ju inte snabbt. Du behöver ha med dig att varumärkesbyggande arbete inte genererar direkta resultat utan kommer att ta tid. Här är det också viktigt att tänka räckvidd och att försöka nå så många som möjligt inom målgruppen.

Vad är målet med en varumärkesbyggande kampanj?

– Målet med en varumärkesbyggande kampanj är att få personer att känna något. Den känslan skall skapa förutsättning att välja dig framför någon annan, säger Terese Dewill, försäljningschef på Stampen Media.

Terese Dewill

Men hur får man någon att känna något? Det är en svår nöt att knäcka då känslor är så svårdefinierade och icke greppbara. Men du vill få mottagarna att känna något för att stärka viljan att välja ditt företag framför något annat. Om ditt varumärke är top of mind och ett självklart alternativ när kunden ska välja har du lyckats.

Försök att lyfta fram vilka ni är som företag och varför ni gör det ni gör. Se till att värdet ni skapar med er produkt, vara eller tjänst är tydligt. Eftersträva också att er företagskultur återspeglas både i kundupplevelsen och hur din personal beter sig gentemot varandra och kunder. Det ska kännas genuint oavsett om mottagaren ser annonsen eller träffar dig och personalen på kontoret. Ni vill leva upp till det ni förmedlar utåt.

De bästa kanalerna för varumärkesbyggande kampanjer

Kanalerna som är bäst lämpade för varumärkesbyggande är de där mottagarna befinner sig tidigt i kundresan och köpprocessen. Vi befinner oss då i den övre delen av marknadsföringstratten. Här handlar det om att öka medvetenheten om din produkt, tjänst eller varumärke. Här vill du därför att så många som möjligt ska se dina annonser. Sträva efter att välja kanaler där det är lätt att få uppmärksamhet under en något längre tid.

Välj också dina kanaler med omsorg. Vissa kan lyckas med enkanalstrategier. Men det är inte att rekommendera att lägga alla ägg i samma korg. Det krävs i regel att du använder dig av flera kanaler då dagens användare befinner sig i många kanaler dagligen. Så istället för att välja en kanal, se var din målgrupp är aktiv och engagerade. Välj därefter någon eller några av de kanalerna. Men det är viktigt att resonera och förstå varför du väljer specifika kanaler samt varför du väljer bort andra. Här är några olika kanaler som är lämpliga att använda sig av:

Nyhetsmedier

Nyhetsmedia är bland det mest effektiva du kan använda dig av för att driva en långsiktig varumärkeskampanj. I nyhetsmedier har du nämligen stort utrymme att väcka intresse med annonser. Detta då det traditionellt sett är ett medium där mottagaren spenderar mer tid på innehållet än i ett sociala medier-flöde på Instagram eller Facebook. 

Men det är viktigt att komma ihåg att beteenden i olika medier skiljer sig åt. Vi lägger mycket tid även i social medier, men där har vi ett annat beteende som innebär att vi konsumerar ofantligt mycket innehåll på kortare tid. I nyhetsmedier kan du få engagemang från mottagaren i drygt en minut och annonsen kräver inte så mycket av mottagaren, så länge du skapat attraktivt innehåll som tilltalar mottagaren det vill säga.

Sociala medier

I sociala medier kan du dels arbeta med den organiska trafiken som kommer in liksom betald annonsering. Just för varumärkesbyggande kampanjer är det den organiska trafiken som brukar vara bäst att fokusera på för att driva upp engagemanget. Betald annonsering lämpar sig i regel bättre för andra syften. 

Att ombesörja en eller flera sociala medier kräver en hel del engagemang och tid. Så istället för att försöka befinna dig överallt, välj de där du ser ett högre engagemang och lägg krutet där. Använder inte din målgrupp Tiktok är det ju ingen idé att lägga tid på att synas där. 

En utmaning framåt är att de flesta företag hittar delar av sin målgrupp i varje kanal – så hur väljer du vilka kanaler som är mest värdefulla? Något som är värt att ha med sig är att fundera kring var din målgrupp befinner sig idag, och var de kommer att vara i framtiden. Vi ser exempelvis att TikTok-användare växer betydligt mer än Facebook. Kanske kommer din målgrupp att röra på sig, och då behöver du följa med!

Sökstrategier

För att stärka den organiska trafiken till hemsidan kommer SEO in som en naturlig del. Med hjälp av en sökstrategi sätter du upp en plan för vilka sökord som din målgrupp söker efter på sökmotorer som Google och jobbar aktivt för att plocka upp sökvolymen för dessa sökord i innehåll du producerar och publicerar på hemsidan.
Nästan alla svenskar söker information på nätet och Google är den överlägset vanligaste sökmotorn. Men färre än hälften litar på majoriteten av informationen de läser online. Äldre personer har mer tillit för information än unga vilket delvis kan kopplas till att unga utbildats i källkritik på nätet. Det är därför viktigt att se över var du placerar annonser för att stärka trovärdigheten. En bra väg att gå är genom användandet av native-annonsering.

Native-annonser

Native-annonser är artiklar som passar in naturligt i den stil och utformning som publiceringsplattformen du använder, men där det framgår tydligt att det är annonser. Allra vanligast är det att använda native-annonser på digitala nyhetssajter. När någon klickar på annonsen kommer personen till den artikel eller landningssida du riktat till annonsen och du kan guida personen vidare i köpresan.

exempel på native

Genom att annonserna är anpassade till plattformens format och design upplevs de som en naturlig del av sidan och stör inte läsaren, och är därmed effektiva med en hög konverteringsgrad eftersom de syns i en trovärdig miljö.

Så mäter du resultatet i en varumärkesbyggande kampanj

Att mäta varumärkesbyggande kampanjer kan vara svårt eftersom att det baseras så mycket på åsikter och känslor. Och vad människor säger återspeglas inte alltid i hur de sedan agerar. Exempelvis svarar nog de flesta att de tycker att ekologisk mat är bra – men hur många väljer faktiskt det ekologiska kaffet när de väl befinner sig i butiken? Du måste vara medveten om vad du mäter och vad du vill få fram. 

Det du i regel vill mäta är räckvidd, visningar och intryck för att ta reda på hur många som har exponerats för din kampanj. Se över hur effektivt du lyckats exponera målgruppen för kampanjen, och följ alltid sökvolymen för ditt varumärke över tid. Ta för vana att alltid göra detta för att se hur sökvolymen för ditt varumärke (förhoppningsvis) kontinuerligt går upp.

Kundnöjdhet och kundundersökningar

Generellt sett är folk ganska dåliga på att fråga vad deras befintliga kunder tycker om företaget. Att se över kundnöjdheten bland befintliga kunder är smart att göra. Du kan göra undersökningar där du ställer frågor till kunder om vad de tycker om era produkter eller tjänster och vilka förbättringsområden de ser. Vidare ger det dig information och en tydligare bild av dina befintliga kunder och vad de vill ha. Den informationen kan du nyttja när du skall skaffa nya kunder. 

Kundundersökningar efter ett köp blir mer och mer vanligt. Skicka ut ett automatiserat mail efter ett köp med en kort enkät där du frågar hur de uppfattar upplevelsen. Be om recensioner på er egen sida, Google eller en omdömesplattform som Trustpilot.

Sammanfattning

Så hur bygger du upp en stark, inbjudande bild av företaget? Rent krasst brukar man komma långt på att förmedla och dela med sig av något man verkligen tror på. Fokusera på det du gör bäst, på att vara mänsklig och äkta – och tro på dig själv och din idé.

Rent konkret är vår rekommendation att testa native annonsering i nyhetsmedier så nyhetsmedier är bra för varumärkesbyggande arbete, och folk tar ofta till sig budskapet seriöst. Du når en kvalitativ publik och chansen att påverka är stor. Desto mer välkänt företagsnamnet blir desto mer troligt är det att en användare väljer att klicka på just din annons eller din länk i sökresultatet på Google.

Se över och fördela er marknadsföringsbudget på de aktiviteter som är mest effektiva. Fungerar inte er annonsering på LinkedIn? – Se över om ni borde fokusera på ett annat socialt medium istället eller lägga mer pengar på native-annonser på nyhetssajter istället.

Behöver du hjälp kan vi på Stampen Media hjälpa dig med de olika delarna i en varumärkesbyggande kampanj – från att ta in en sökordsspecialist till att designa annonser, arbeta fram budskap eller mäta resultatet av en kampanj. Kontakta en av våra medierådgivare om du vill veta mer.

Läs mer artiklar

Se alla artiklar

Vill du läsa mer?

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram