Arbetar du tillräckligt smart med din marknadsföring, eller behöver du uppfinna hjulet varje gång du ska fördela budgeten? Ta ett helhetsgrepp från början, så behöver du lägga mindre tid på att fundera över detaljer i slutändan – om du ska satsa på lokaltidningen eller Instagram, eller vilken rubrik du ska ha i din annons. Här är fem tips för dig som vill spara tid och bli mer träffsäker framåt.
1. Ställ rätt frågor för att hitta rätt mål
Det är vanligt att företagare formulerar sitt mål för brett. Det räcker inte med att säga “jag vill tjäna mer pengar”, “jag vill att hela stan ska veta vem jag är” eller ens “jag vill sälja mer äppelmust”. Fundera istället över vilket problem det är du vill lösa med marknadsföringen, och börja ställ dig själv rätt frågor.
Många går ofta rakt på lösningen och satsar halva sin budget på t.ex. en annonskampanj via Facebook, men då är du redan för långt fram i kedjan. Fokusera istället på att reda ut hela perspektivet innan du går in på detaljerna. Hur ska du kunna sälja all den där äppelmusten? Varför ska kunderna köpa äppelmusten av just dig? Och vilket hinder innebär konkurrenten som säljer lingondricka? Genom att ställa rätt frågor kan du formulera ett mer exakt mål där den där Facebook-kampanjen blir ett medel för att uppnå det. I kombination med andra genomtänkta medier, t.ex. annonsering i olika nyhetskanaler, blir det även en bra grund för hela din marknadsföring, snarare än en sjö att kasta pengar i.
2. Lär känna din målgrupp lite närmare
Att känna sin målgrupp på djupet är kanske det viktigaste för att kunna satsa rätt med sin marknadsföring – och något som är värt att investera i för att spara tid senare. Här är några grundläggande frågor du måste ha svar på:
- Vilka är mina kunder idag?
- Vilka kunder vill jag ha imorgon?
- Var finns de någonstans?
Nästa steg i att lära känna dina kunder ännu närmare är att ta reda på vad de har för faktiskt köpbeteende och hur du kan påverka dem att köpa av just dig. Hur fungerar dina kunder i praktiken?
Titta på den data du redan har tillgängligt, via exempelvis e-handeln, men fortsätt också att ta fram information. Prata med butikspersonalen, kundtjänst, säljarna – och naturligtvis, direkt med kunden! Men var uppmärksam på vad som är ren fakta och vad som är åsikter; kundens upplevelse av dig påverkar din varumärkesposition, men kanske inte din försäljning. Även om lokala handlare gillar dig och ditt musteri bäst, kanske de hellre köper in större mängder av konkurrenten som är billigare och har fler äppelsorter att välja på.
3. Se över och avgränsa dina kanaler
När du tagit reda på var dina kunder finns någonstans – oavsett om det är på Instagram eller på skördemarknader – är det viktigt att titta på hur dina egna kanaler matchar kundens närvaro och intressen. Är du aktiv i sociala medier – och hur interagerar dina kunder med dig där? Syns du i rätt lokala sammanhang, både online och offline? Är din hemsida uppdaterad?
Genom att se över kanalerna du har och välja ut vilka du ska arbeta med i din marknadsföring framåt så blir det lättare att planera budgeten rätt. Så slipper du slösa tid och pengar på att själv sätta upp ett Google-konto med sökord du aldrig optimerar, eller fortsätta sponsra inlägg på Facebook på slentrian, bara för att det är så du alltid har gjort. Och glöm inte att tänka på vilka kunder du VILL nå, utöver de du når idag.
4. Säkerställ den röda tråden för ditt företag
Slutligen är det alltid viktigt att se till att du har ett sammanhängande uttryck för företaget – både i sociala medier och nyhetsmedier, på hemsidan, samt i butik eller andra fysiska platser. Följer ditt grafiska manér en röd tråd, och matchar det dig som företag och vad ni står för? Är loggan, bilder, färger och former enhetligt överallt? Även här är det nödvändigt att ta hänsyn till dina kunder och vad de tilltalas av. Med tydliga grafiska riktlinjer för ditt företag och kommunikationen är det lättare att utforma marknadsföringen i alla kanaler, oavsett om du ska trycka affischer eller göra film.
Stora Möbelvaruhuset vet precis hur man ska tänka för att lägga mindre tid på marknadsföring. Läs deras bästa tips!
5. Ta hjälp av proffs för att göra rätt insatser
Oavsett hur bra koll du har på dina kunder och kanaler samt vilket mål du vill uppnå med din marknadsföring så är chansen stor att du trots det behöver lägga onödigt mycket tid på att hitta rätt. Att planera budget, välja ut kanaler och lägga en kampanjplan – samtidigt som du måste ta fram budskap, bilder, film eller annat kommunikationsmaterial – kan lätt bli övermäktigt. Samtidigt vill du ju att marknadsföringen ska få den effekt du eftersträvar!
För att nå resultat är det därför en bra investering att ta hjälp av proffs som kan ta ansvar för de områden där du är mindre bekväm. En medierådgivare kan hjälpa dig att sätta en årsplan utifrån din budget, planera dina insatser i respektive kanal och skruva på budskap så att din marknadsföring blir mer träffsäker. Med en medierådgivare vid din sida kan du få du precis den nivå av hjälp som krävs för att vara så effektiv som möjligt med din tid.
Nyfiken på nästa steg för att börja planera smartare för hela din marknadsföring? Läs mer om hur du kan sätta upp en långsiktig kampanjplan som hjälper dig nå dina mål framåt.