Dina kunder läser mer lokala nyheter än någonsin, läsarantalet för lokalpress har skjutit i höjden sedan pandemin och efterfrågan på trovärdiga källor är högre än på länge. Ändå insisterar många B2B-företag på att lägga nästan hela annonsbudgeten i branschpress. Så hur ska du tänka för att nå rätt personer och maxa avkastningen på dina annonser? Stampens medierådgivare delar sina bästa tips för B2B-annonsering.
Vad som pågår i närområdet påverkar dina kunders köpbeteenden; och det gäller kundernas kunder också. För att bli (och förbli) top-of-mind behöver du därför synas i din lokala nyhetsmedia.
Dessutom ger annonsering i lokaltidningen dig:
- Tredjepartsbekräftelse från en betrodd nyhetskälla att du håller kvalitet.
- Ökad efterfrågan bland dina kunders kunder.
- Förstärkning av ditt arbetsgivarvarumärke lokalt.
Låter det bra? Då ska du tänka så här i din första kampanj:
1. Sätt rätt mål och förväntningar
Börja med att definiera dina mål och förväntningar på annonskampanjen. Fråga dig själv:
- Vad vill jag ha ut av min annonskampanj?
- Vem är målgruppen?
- Vilken typ av budskap behöver de höra från mig för att jag ska uppnå mitt mål?
Lokal nyhetsmedia är särskilt bra för dig som vill skapa uppmärksamhet och väcka medvetenhet kring ditt varumärke, samtidigt som du slipper segmentera målgruppen efter ålder, kön och geografi – något som är vanligt inom marknadsföring i sociala medier.
Tips! För att ha en långsiktigt stabil affär räcker det inte att vårda kunderna du har – du behöver också ta nya marknadsandelar. Att annonsera i lokal nyhetsmedia bearbetar potentiellt nya kunder.
2. Välj rätt kanaler
Lokaltidningen är inte bara en papperstidning; många av dina potentiella kunder läser även lokalnyheter via nyhetssajt och e-tidning. Tänk själv! Vissa dagar kan du i lugn och ro bläddra igenom hela papperstidningen, andra dagar scrollar du snabbt igenom sajten mellan möten.
Bäst resultat får du därför när du väljer alla tre kanaler.
Behöver du bollplank? Stampens medierådgivare hjälper dig välja och boka rätt annonsplatser enligt din målgrupps läs- och köpbeteende.
Årsplan för din marknadsföring
Med den här enkla mallen, anpassad för dig som jobbar B2B, kan du själv redigera och fylla i kostnaden för dina planerade aktiviteter för året.
3. Skapa engagerande annonser
När målen är satta och kanalerna spikade är det dags att producera ditt annonsmaterial.
Checklista för B2B-annonser – kolla så att du inte missat något:
- Budskapet är tydligt formulerat.
- Röd tråd finns mellan innehållet i annonsen och målet för annonskampanjen.
- Endast ett budskap per annons.
- Fokus ligger på vad målgruppen vill höra – inte vad du vill ha sagt.
- Logotyp och bilder är i hög kvalitet.
- Avsändaren (alltså ditt företag) är tydligt.
Ska dina annonser visas på nyhetssajt? Då behöver du även tänka på att:
- Nästa steg som kunden ska ta är solklart – alltså en CTA som guidar kunden vidare till din landningssida.
- Landningssidans budskap och utseende är en naturlig fortsättning på annonsen.
4. Analysera resultatet och datan
Efter kampanjperioden får du tillgång till viktig statistik, det kan till exempel vara räckvidd, viewability och klickfrekvens (CTR). Uppnådde du målen du satte i steg ett?
Kom ihåg att utvärdera rätt period och mätpunkt, annars är det lätt att dra felaktiga slutsatser. Om du behöver hjälp att tolka datan hjälper våra medierådgivare gärna till.
5. Repetera och annonsera i lokaltidningen igen
Sista steget är att göra allt igen. Practice makes perfect, och varje kampanj ger dig nya insikter om din målgrupp och vad de behöver höra för att du ska bli och förbli top-of-mind.