Stampen Media stor Vit logga

Proffsens hemligheter bakom lyckad B2B-marknadsföring i Västsverige

Stampen / Proffsens hemligheter bakom lyckad B2B-marknadsföring i Västsverige

Publicerat: 2023-07-20

Marknadsföring är en investering – inte en utgift. Ändå är det många B2B-företag som drar sig för att fånga möjligheterna som ges. Om du är en av dem som har svårt att se avkastning på din marknadsföring (“detta förbättrar inte vår säljresa”) så behöver du läsa dessa sju tips som tar din marknadsföring från stressmoment till succé.

1. Tänk långsiktigt (kasta inte pengar i sjön)

En vanlig marknadsföringsmiss som B2B-företagare gör är att förvänta sig orealistiskt snabba resultat. Kanske har du själv testat att köpa ett par annonser i en branschtidning men inte fått någon större respons? Det beror på att den viktigaste ingrediensen i din B2B-marknadsföring är tid. 

Som B2B-företagare har du ofta längre säljcykler där du behöver nå och influera kundens beslutsfattare över tid. Då räcker det inte med några spridda annonser, utan du behöver kontinuerligt påminna dina potentiella kunder om din lösning. 

Om du har en kort säljcykel där kunden fattar snabba beslut måste du vara top of mind när det väl är dags för köp, vilket kräver regelbunden exponering av ditt varumärke.

Se därför till ha en långsiktig marknadsföringsplan där du löpande gör insatser som din målgrupp ser och interagerar med. 

Gratis mall! Känns det svårt att få en övergripande bild över din marknadsföringsbudget under hela året? Med den här enkla mallen, anpassad för dig som jobbar B2B, kan du själv redigera och fylla i kostnaden för dina planerade aktiviteter för året.

2. Mät rätt saker vid rätt tillfälle

När du lägger en långsiktig marknadsföringsplan är det viktigt att du sätter rätt mål och förväntningar på dina insatser. 

Om du vill öka din varumärkeskännedom kan du till exempel följa och utvärdera antalet annonsvisningar eller besök på hemsidan. Då får du en bild av hur många som kommit i kontakt med ditt varumärke.

Vill du däremot öka din försäljning bör du istället kolla på hur många som interagerat med din annons och till exempel gillat/delat den vidare, eller följa antalet köp som dina annonser genererat.  

3. Prioritera vad kunden behöver höra – inte vad du vill ha sagt

Eftersom du har stenkoll på vad du erbjuder och varför kunden borde välja just dig är det enkelt att bli hemmablind. I din marknadsföring måste du vara väldigt tydlig med vem du är och framförallt hur du hjälper kunden lösa sina utmaningar.

Tänk därför ‘utifrån-och-in’ istället för ‘inifrån-och-ut’ när du bestämmer innehåll och budskap i din B2B-marknadsföring. Det viktiga är vad kunden behöver höra – inte vad du vill ha sagt. 

Är du osäker på vad dina kunder går igång på? Gör kundintervjuer! Fråga varför några av dina kunder valde just din lösning och gör annonser utifrån deras svar.

Viktigt tips! Glöm inte anpassa ditt budskap efter vilken målgrupp du kommunicerar med. Din primära målgrupp kanske gillar en sak med ditt erbjudande, den sekundära en annan.

4. Maxa din effekt med hjälp av nyhetsmedier

Genom att annonsera i nyhetsmedia (nyhetssajt, e-tidning och papperstidning) kan du dramatiskt öka avkastningen av din investering. Nyhetsmedia stärker de andra kanalernas effekt och när du annonserar i lokaltidningar så bygger du även ditt varumärke bland kunderna som är geografiskt nära din verksamhet.

Statistik från GroupM visar att företag som lägger pengar på sökordsannonsering och samtidigt annonserar i nyhetsmedia ökar sin ROI (return of investement) på sökordsannonseringen med i genomsnitt 70%. Samma sak gäller nyhetsmedias effekt i kombination med online video-annonsering (till exempel Youtube) som ökar ROI med 30% och den som kombinerar sina medieinvesteringar i sociala medier med annonsering i nyhetsmedia får i genomsnitt 32% högre ROI.

5. Jobba smart i samband med mässor

Deltar du i lokala branschmässor? Bra! Det är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag på. Men hur gör du före och efter mässan för att fånga upp alla nya kontakter?

Genom att planera din marknadsföring smart i samband med mässorna så du inte glöms bort så fort alla åkt hem igen. Till exempel kan du:

  1. Lägga in mässan i din medieplan så du kan kommunicera riktat till besökarna inför evenemanget.
  2. Be om kontaktuppgifter till besökarna du pratar med så du kan skicka ett uppföljande mail.
  3. Fånga upp viktiga diskussionspunkter under mässan. De är guld värda til ditt framtida annonseringsmaterial! 
  4. Kapitalisera på ditt varumärkes ökade igenkänning efter mässan. När du påminner dina kunder om dina produkter/tjänster får du bättre genomslag på din annonsering.
Bild på mässhall med personer som fikar och diskuterar, b2b-marknadsföring
Foto: Pexels / Julian V.

6. Välj format som fångar och behåller kundens fokus

Som B2B-företag behöver du tänka till lite extra innan du väljer annonsformat. Om du säljer en tjänst eller produkt som kräver förklaring, till exempel ekonomisystem eller industriprodukter, ska du välja ett format där kunden exponeras för din annons längre.

Ett bra alternativ är native-annonser i nyhetsmedia. Då får din annons samma utseende som en vanlig artikel på den lokala nyhetssajten eller papperstidningen, samtidigt som du kan bestämma över innehållet. 

7. Be om hjälp

Om du känner dig osäker på hur din marknadsföring ska bli så träffsäker och effektiv som möjligt kan du ta hjälp av en medierådgivare

En medierådgivare som jobbar med B2B-företag är expert på vilka kanaler som ger bäst effekt och hur du bäst sätter upp din marknadsföringsplan. Den kan även hjälpa dig ta fram alla underlag du behöver för att framgångsrikt kunna presentera en helhetslösning för din marknadsföring till din ledning.

Vill du ha fler tips på hur du lägger en bra marknadsföringsplan som B2B-företag? Läs vår steg-för-steg-guide om hur du skapar en framgångsrik B2B-kampanj i lokaltidningen.


Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram