Var rädd om dina kundrelationer och se till att du har koll på grunderna!
5 tips för lyckad marknadsföring!
1. Research
Var är min huvudmarknad geografiskt sett? Hur ser köpresan ut? Vart behöver jag börja bearbeta kunden?
Hur ser priserna ut för min produkt eller tjänst?
Vilka ord förknippas med min produkt eller tjänst? Detta är väldigt bra att veta för att koppla på i exempelvis SEM-del av marknadsplanen.
2. Konkurrentanalys
Vilka är dina konkurrenter? Att ha koll på sin marknad och bransch är oerhört bra.
Var befinner de sig? Kan du komplettera dem?
Vad är deras fördelar och nackdelar? Kan du lära dig nått av dem eller till och med samarbeta?
3. Målgruppsanalys
Vilken målgrupp vill du nå? Är det en specifik ålder eller geografi? Vad har de för intressen? Är det någon specifik yreksgrupp. Genom att svara på detta ger du dig själv en bättre bild av din målgrupp och kan på så sätt skapa olika personas (fiktiva personer som speglar dina olika målgrupper) – allt för att kunna dra bättre slutsatser om vilka kanaler de kommer röra sig i och hur ditt erbjudande och tjänster ska paketers och erbjudas för att vara relevant på marknaden.
4. Varumärke
Vilka värden vill du att din målgrupp ska förknippa med ditt varumärke?
5. Syfte och mål
Se till att du har en balans mellan dina olika marknadsföringsinsatster så att tårtbitarna ska ha nytta av varandra!
Definiera därför tydligt vilket syfte och mål varje insats har och kartlägga hur de samspelar.
Lycka till med grunderna och hör av dig när du behöver vår hjälp att nå ut.