Lyckas med din förenings annonsering! Stampen Medias expert, Annelie Kölbel, delar sina bästa råd om effektiv radannonsering. Från att komplettera texten i din radannons med bilder till att undvika många versaler i följd – följ dessa sju tips för att synas på bästa sätt.
1. Gör din text lätt att läsa med bra formatering
Visste du att du kan använda fetstil och kursiv text i din radannons? Det gör texten enklare att läsa – när det används på rätt sätt.
Rubriken längst upp blir alltid fetstil, men du kan också använda detl i dina mellanrubriker eller för att lyfta fram särskilt viktig information som datum, tid och anmälningsuppgifter. Kursiv text kan vara svårare att läsa, så använd det bara vid specialfall.
En annan bra taktik för att öka läsbarheten är att använda radbryt. Sätt till exempel anmälningsmailen eller platsen för ditt evenemang på en egen rad. Då sticker informationen ut och är lätt att hitta för den som läser snabbt.
Behöver du inspiration? Spana in några riktigt bra exempel på radannonser och applicera några av deras idéer på dina annonser här.
2. Lägg till en bild (det är värt det)
När du annonserar i någon av Stampens tidningar kan du välja att komplettera din text med en bild – gör det! En bild sticker ut bland andra radannonser och fångar din läsares uppmärksamhet. Dessutom har du chans att ge ett enhetligt intryck så att läsaren förstår direkt vem du är.
Exempel på bilder du kan använda i en radannons:
- Din förenings eller församlings logotyp
- En bild som representerar det du annonserar om, t.ex. en mustig soppa för en sopplunch eller porträttbild på musikern som kommer och spelar.
- En bild på platsen där det du annonserar om inträffar.
3. ÖVERANVÄND INTE STORA BOKSTÄVER
Stora bokstäver sticker ut, och oftast inte på ett bra sätt. Det avviker från all annan text och uppfattas ofta som både störande eller argt. Och det vill du väl inte kommunicera i din annons?
Om du ändå vill använda versaler så gör det på något enskilt ställe, eller i någon enstaka rubrik, men inte i hela texten.
4. Erbjud ett tydligt nästa steg
Ska läsaren anmäla sig till ditt evenemang, droppa in på sopplunchen eller ringa kansliet för att få mer information? Var tydlig med vad de behöver göra efter att de läst din radannons!
Följ mottot “gör det lätt för läsaren att göra rätt” och glöm inte att ha med viktig information som adress, kontaktuppgifter och tider .
“Gör det lätt att göra rätt! Ge läsaren all viktig information, till exempel adress, kontaktuppgifter eller tider”.
-Annelie Kölbel, medierådgivare på Stampen Media
5. Boka radannonserna med lagom intervall
Det finns traditionellt två sorters radannonsbokare:
- Den som bokar en åt gången, gärna i sista minuten
- Den som beställer många annonser, flera veckor i förväg
Vilken av grupperna tillhör du?
Båda har sina fördelar men kombinationen är bäst. Du kan slippa annonsstress genom att boka flera annonser på en gång, men det finns en poäng med att inte boka alltför långt i framtiden heller, 1-2 veckor räcker. Annars är det lätt att det sker ändringar i till exempel ditt föreläsningsprogram och det kan vara klurigt att ändra innehållet i efterhand.
Behöver du hjälp att ändra en annons som du redan bokat? Kontakta kundtjänsten, annonsbokning@stampen.com, så hjälper de dig. |
6. Ha rätt förväntningar
Radannonser lämpar sig bäst för dig som annonserar löpande och regelbundet, gärna till en äldre målgrupp. Inom den målgruppen finns ett invant beteende att kolla radannonser som gör att du snabbt blir ett bekant inslag.
Om du däremot gör en engångsinsats, till exempel en stor backluckeloppis, är det bättre att du lägger pengarna på en annons som ger dig mer utrymme och personaliseringsmöjligheter, till exempel en klassisk tidningsannons eller displayannons. Kontakta en medierådgivare så hjälper de dig att ta fram den bästa lösningen för dig.
7. Förhandsgranska noga
När du bokar din annons får du en förhandsvisning i det allra sista steget. Kontrollera den noga! Det är en exakt kopia på hur din annons kommer att se ut i tidningen. Är det något konstigt radbryt eller ser bilden lågupplöst ut? Då kommer den göra det i tidningen också.
Om du inte är helt nöjd kan du alltid stega tillbaka i din bokning och göra nödvändiga justeringar. Det är viktigt att du blir nöjd!
Vill du ta dina radannonser till nästa nivå? Läs Annonshandboken för att komma igång.