Möjligheterna att nå ut med din digitala annonsering är större än någonsin. Men det finns ett problem: tredjepartscookies är på väg bort. Det gör det svårare att annonsera programmatiskt och skapa annonskampanjer riktade till en specifik målgrupp vid ett specifikt tillfälle – eller? Låt oss gå igenom hur du kan annonsera effektivt trots tredjepartscookiens död.
Först och främst: vad är tredjeparts- och förstapartsdata?
Förstapartsdata är information du samlar in om en användares beteende på din webbplats, via e-postutskick eller i din mobilapplikation. Tredjepartsdata är istället information du samlar in genom ett externt företag och som baseras på användarens beteende i deras kanaler. Datan samlas in via en så kallad cookie och genom att annonsera med hjälp av tredjepartscookies kan du göra en väldigt detaljerad styrning av din annons.
Exempel på annonsering med hjälp av tredjepartsdata: Du är på jakt efter ett par nya löparskor. Därför går du inpå Stadiums hemsida och går igenom utbudet. Sedan går du in på Göteborgs-Postens hemsida för att läsa nyheterna och får upp samma löparskor i en annons. Den här annonsen baseras på tredjepartsdata eftersom det inte är Göteborgs-Posten själva som äger datan utan den kommer från tredjepart, dvs Stadium.
Hur stort är problemet med tredjepartscookiens död?
Människors integritet på nätet är mer aktuellt än någonsin. 53% känner sig kränkta om någon samlar in deras personliga data på nätet, rapporterar Internetstiftelsen i sin senaste rapport Svenskarna och internet 2023. Dessutom anger 7 av 10 att de inte vill ha riktad reklam på nätet. Detta ställer förstås till det för dig som annonsör eftersom programmatisk annonsering till stor del baseras på tredjepartsdata.
Firefox och Safari blockerar redan tredjepartscookies i sina webbläsare vilket innebär att ungefär 40-60% av alla internetanvändare inte nås av annonser baserade på tredjepartsdata. Samtidigt rullar Google ut flera tester som visar att tredjepartscookies kommer blockeras även i Chrome inom kort.
Så vad kan du som köpare av programmatisk annonsering göra när tredjepartskakan är ett minne blott?
Lästips! Optimera din digitala annonsering med native-annonser. Stampens kommersiella redaktörer delar sina bästa tips för hur du hjälper dina kunder bygga förtroende.
Så annonserar du programmatiskt med hjälp av förstapartsdata
Det finns tyvärr ingen quick fix på problemet med tredjepartsdatans bortgång. Istället behöver du som annonsör och medieköpare använda dig av olika lösningar beroende på vad det är du vill uppnå. För att använda dig av förstapartsdata via publicisterna så finns det olika lösningar, hos Stampen Media finns följande tre:
- Id-fusion via Adform
Om du redan använder dig av Adform för att köpa programmatiskt så kan du dra nytta av deras id-fusion-lösning som gör att du kommer åt publicisternas förstapartsdata. Det innebär att du får tillgång till Stampens målgruppsdata direkt via din köpplattform (DSP) i Adform.
- CRM-matchning
För dig som vill annonsera mot befintliga kunder via Stampens sajter kan CRM-matchning vara en effektiv metod. Genom att matcha din egen data mot Stampens förstapartsdata får du ett ännu bättre målgruppsunderlag att sedan rikta dina annonskampanjer mot. Matchningen sker genom att du laddar upp dina egna kundlistor som matchas med Stampens data via en krypterad nyckel vilket gör att du kan dra nytta av förstapartsdatan – men på ett GDPR-vänligt sätt.
- Id-fria deals via Stampen deals
Stampen deals är Stampens prisbelönta verktyg för dig som vill kunna annonsera effektivt med hjälp av förstapartsdata. När du bokar en deal via Stampen deals så får du en id-fri deal vilket innebär att datan skickas in krypterad per sidvisning istället för att matchas mellan olika system. En id-fri deal innebär att styrningen fungerar i alla webbläsare, även de som blockerar tredjepartskakor.
I verktyget Stampen deals kan du se vilken förstapartsdata Stampen erbjuder i form av exempelvis kontexter och målgrupper. Du kan till exempel välja att annonsen enbart ska visas på sportsidor för män mellan 20 och 30 som har läst minst en fotbollsartikel, eller på nöjessidorna för alla som bor i Göteborg.
FAKTARUTA: Stampen deals har vunnit pris för “Bästa idé för att öka annonsintäkter” på mediebranschens Oscarsgala: INMA (International News Media Association).
Det visar på Stampen Medias innovationskraft och världsledande position inom digital annonsering.
Känns det krångligt? Kolla in webinaret om tredjepartscookiens död – eller boka in ett möte med en medierådgivare för kostnadsfri rådgivning om hur du på bästa sätt kan optimera din kunds programmatiska annonsering.