Stampen Media stor Vit logga

Google tar bort stöd för tredjepartscookies – Vad innebär det för dig?

Stampen / Google tar bort stöd för tredjepartscookies – Vad innebär det för dig?

Publicerat: 2022-09-26

Stora aktörer, exempelvis Safari och Firefox, har redan blockerat tredjepartscookies i sina webbläsare. Under 2024 planerar även Google att börja fasa ut stödet för tredjepartscookies under en tremånadersperiod. För att kunna vara förberedda på denna omställning har vi på Stampen Media sett över flera lösningar för denna typ av blockering.

Ett samarbete som underlättar för alla parter

Stampen Media sett över flera lösningar för denna typ av blockering av tredjepartscookies. Gällande det arbetet samarbetar Stampen Media med marketing technology-företaget BRAIN.MEDIA, som specialiserat sig på att hitta digitala lösningar för oss annonsörer. Enkelt förklarat gör det samarbetet att vi lättare kan hjälpa dig när du önskar nå ut till en specifik målgrupp. Vi förklarar mer i detta ämne längre ner på sidan.

Ett innovativt gränssnitt förenklar

Idag använder Stampen Media ett specifikt gränssnitt som förenklar för våra annonsörer. Dina kampanjer kan riktas mot besökare i såväl Stampen Medias som Schibsteds tidningar. Tack vare möjligheten att styra mot flera sajter ges både bättre träffsäkerhet och en högre räckvidd. Vi använder förstahandsdata för att göra styrningar och strävar efter att uppnå bra nyckelvärden på våra annonser.

Med hjälp av plattformen kan våra säljare styra annonserna efter demografi och presentera data till dig som annonsör. Det resulterar i att du kan nå ut lokalt, oavsett var din målgrupp befinner sig.

Lösningen för fortsatt datadriven annonsering

Vi erbjuder fyra olika lösningar för att lösa problemet med borttagningen av stöd för tredjepartskakor. Det finns lösningar för annonsörer som har eget CRM såväl som för de som inte har det. Dessutom erbjuds alternativ för programmatisk annonsering. Mycket kommer att hända under de närmaste åren vad gäller såväl system och annonsering som datalagar. Därför är det bra att redan nu fundera på vilka lösningar som behövs för just det system ni använder er av.

  1. Om eran kund inte använder sig av ett eget CRM idag finns möjligheten att ladda upp data i plattformen hos BRAIN.MEDIA, varpå de görs en analys av målgruppen. Systemet skapar sedan “tvillingar” av denna målgrupp, som i sin tur kan matchas mot Stampen Media och styrningar kan göras mot våra sajter. 
  2. Om kunden inte har ett eget CRM finns möjligheten att bygga upp ett script via BRAIN.MEDIA på sajten. Det går sedan att bygga upp en målgrupp i plattformen hos BRAIN.MEDIA. Även här görs look-a-likes, eller tvillingar, av datan. Det fungerar alltså på ungefär samma sätt som för kunder med ett eget CRM.
  3. Stampen Media erbjuder även id-fria deals, vilket är lösningen för dig som arbetar med programmatisk annonsering. Vi sätter då upp deals och styr dem mot data på sidvisningen istället för tredjepartscookies. Id-fria deals erbjuder bättre styrningar mot data för de som gör egna styrningar, men som behöver flytta och göra styrningar mot Stampen Media. Styrningar kan göras mot kön, ålder, intresseanmälningar och geografisk placering.
  4. Den fjärde lösningen utöver ovanstående är Stampens Medias ovan nämnda gränssnitt och plattform, som låter dig styra lösningen över flera sajter.

Sammanfattning 

Även om Google plockar bort stödet för tredjepartscookies, påverkar detta inte direkt dina digitala annonsers slagkraftighet i vår sfär. De är fortfarande mätbara, målgruppsspecifika och lika klickvänliga som de alltid varit. Att synas i en trovärdig kontext har sällan varit mer värdefullt än nu. 

Vi vet att detta ämne skapar frågor och tar gärna diskussionen vidare om du funderar på något kontakta oss för att diskutera vidare.

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram