Stampen Media stor Vit logga

De 4 vanligaste annonsmisstagen – och hur du undviker dem

Stampen / De 4 vanligaste annonsmisstagen – och hur du undviker dem

Publicerat: 2024-01-05

Det är alldeles för lätt att trampa snett i annonsplaneringen. Vissa skippar A/B-testerna medan andra investerar för tungt i säljdrivande kampanjer på bekostnad av varumärkesbyggande. Här är en lista på de fem vanliga annonsmisstagen som företagare gör – och handfasta tips på hur du undviker fällorna för att skapa annonskampanjer som ger ökad försäljning.

1. Lägger hela budgeten på säljdrivande annonser (vanligt misstag)

Vad är viktigast: varumärkesbyggande eller säljdrivande annonser? Rätt svar: det krävs en bra balans. 

Trots det lägger alldeles för många företagare större delen av sin budget på säljdrivande kampanjer. Men det spelar ingen roll hur prispressat och bra ditt erbjudande är om dina kunder inte associerar ditt varumärke med något trovärdigt och positivt. 

Satsa därför på en bra mix istället, till exempel inspirerande reklamfilmer som berättar er historia och lyfter fram era värderingar kombinerat med tidsbegränsade erbjudanden i en bannerannons som driver sälj. När du kombinerar dem kan du säkerställa både kortsiktiga vinster och långsiktigt varumärkesbyggande.

2. Syns inte i trovärdiga sammanhang

Det är inte bara att du syns som spelar roll utan också var du syns. 

I en tid med fake news och AI-genererat innehåll är det viktigare än någonsin att dina annonser inte bara syns i sociala medier utan även på trovärdiga kanaler som till exempel nyhetsmedia. Genom att annonsera på nyhetssajter, e-tidningar och papperstidningar som tillhör seriösa mediahus garanterar du att synas i en positiv och trovärdig kontext – något som förstås inger förtroende hos den som läser din annons.. 

förstoringsglas

Tips! En bra annonskampanj faller platt om besökaren möts av en dålig hemsida. Därför måste ditt företags digitala ansikte utåt vara proffsigt och enhetligt för att du ska uppfattas som trovärdig. 

3. Skippar de viktiga A/B-testerna 

Att strunta i A/B-tester kan kännas lockande när tiden är knapp och budgeten stram, men genom att göra testa dina annonser mot varandra kan du:

  • Få relevant data: A/B-tester ger direktinformation om vad som fungerar bäst i dina kampanjer.
  • Optimera ROI: Genom tester kan du säkerställa att dina pengar används på rätt sätt.
  • Undvika misstag: Hellre testa smått än riskera stora investeringar i kampanjer som går sämre.

Så hur ska du lägga upp dina A/B-tester för att få maximal utdelning?

  • Ha en tydlig testplan: Bestäm vad, varför och hur du vill testa.
  • Testa en sak i taget: För klara och tydliga resultat.
  • Se testning som en del av strategin: Inte som en extra uppgift, utan som en viktig del av din kampanjplanering.

4. Spårar inte trafiken på din hemsida

På tal om data – mäter du trafiken som kommer in på din hemsida? 

Om du inte gör det riskerar du att fatta framtida annonsbeslut baserade på osäkra antaganden. Låt säga att du kör en annonskampanj i nyhetsmedia och hänvisar läsaren vidare till en specifik landningssida på din hemsida. Genom att spåra trafiken och hur dina besökare rör sig på din hemsida får du direkt information om kampanjens framgång. 

Det gör att du kan dra viktiga slutsatser om kampanjens resultat samt identifiera dina kunders intresseområden och anpassa din annonsstrategi därefter. 

Vill du lära dig mer om hur du får bäst utväxling av din marknadsinvestering? Ladda ner en gratis mall för din marknadsföringsbudget. Fyll i den och försäkra dig om att du spenderar dina pengar på bästa sätt. 

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram