Stampen Media stor Vit logga

Publicerat: 2024-06-28

”Genom native fick vi i gång snacket på stan”

Stärkte sitt varumärke och lyfte branschproblem

I maj 2024 kunde TTELA:s läsare ta del av nyheten att det lokala solcellsbolaget Solviq varnar för felaktiga installationer av solceller. Med hjälp av Stampen Medias kommersiella redaktörer hade Solviq tagit fram en nativeartikel som i lokaltidningens trovärdiga miljö fick precis det genomslag de hade önskat.

Hur snacket startade

Den annonsmärkta artikeln med rubriken ”Lokalt solcellsbolag varnar för felaktiga installationer” var ett innehåll riktat mot läsarna, ägare av solceller och potentiella kunder till Solviq i Trollhättan. Den publicerades på ttela.se och som en helsida i papperstidningen/E-tidningen.

Marknadsansvarige Niklas Andersson (till vänster) och vd:n Tomas Ivarsbo på plats utanför Solviqs EnergyStore på Överby i Trollhättan.

– Vi fick respons på nativeartikeln både under och efter kampanjen och vi märkte att vi fick i gång snacket på stan. Artikeln gav oss möjlighet att på ett trovärdigt sätt berätta om de kvalitetsproblem som finns i branschen och det är alltid positivt att få i gång diskussioner, säger Niklas Andersson, marknadsansvarig på Solviq.

EXTERN LÄNK: Här kan du läsa Solviqs nativeartikel i TTELA

Niklas tycker att nativekonceptet ger dem chansen att med varumärkesstärkande innehåll öka kännedomen om Solviq som en seriös aktör.

– Vi vill gärna ha native som en del i mediemixen. Det ger oss möjlighet att visa att vi sätter högt värde på kvalitet, att vi kan vår sak och att vi kommer vara långvariga i branschen. TTELA är ett otroligt starkt varumärke på den lokala marknaden och vi är ett lokalt företag så det är en klockren kanal för oss, säger han.

Medierådgivarens reflektioner

James Blomgren
James Blomgren, Medierådgivare ttela

Solviq gjorde helt rätt som satsade på en nativekampanj menar Medierådgivaren James Blomgren på TTELA

– De fick en unik möjlighet att berätta mer om sitt uppdrag och sitt varumärke, snarare än att bara prata om produkter och priser. Det inger trygghet hos läsaren i en bransch där kvalitet och service är det som betyder allra mest, säger James.

Resultatet

Nativeartikeln fick en genomsnittlig lästid på hela en minut och 40 sekunder och det är högt förklarar Jesper, Kommersiell Redaktör, Stampen Media.

Jesper Lövstad, Kommersiell Redaktör, Stampen Media

Om vi räknar in alla våra nativekampanjer, oavsett bransch och ämne, så har vi ett benchmark* på 60 sekunder. Bara det är väldigt bra när man jämför med de få sekunder en läsare vanligtvis lägger på en displayannons eller en helsida i tidningen. Men lästiden vi såg för Solviqs nativeannons visar att det funnits ett ovanligt stort intresse bland dem som klickat sig vidare till artikeln från ttela:s startsida. Det tror jag har att göra med att Solviq vågade välja ett ämne som av läsarna upplevs som en klassisk nyhetsvinkel. Det i sig medför en hög grad av trovärdighet, säger Jesper Lövstad, Kommersiell Redaktör, som varit med i arbetet med Solviq.

Niklas Andersson säger att det är svårt att veta vad kampanjen ger för effekt på lång sikt men att han än så länge ser kampanjen som lyckad.

– Jag är övertygad om att vi gjort en bra investering. När man når en lokal målgrupp genom en berättelse riktad mot dem så tycker jag att man ser en tydlig effekt jämfört med om man enbart sprider ut sina pengar på marknadsföring i sökmotorer eller på sociala medier.

Vad kan du säga om ert samarbete med TTELA och Stampen Media?

–  Att det fungerar väldigt bra. De är lyhörda och guidar oss bra genom processen. Sedan kändes nativeartikeln väldigt bra skriven, den blev precis som vi önskade.

* här avses riktvärdet för hur andra annonsörers nativeartiklar i genomsnitt presterat i Stampen Medias kanaler när det gäller lästid

Läs mer kundcase

Gå till Kunskapsbanken
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram