I maj 2024 kunde TTELA:s läsare ta del av nyheten att det lokala solcellsbolaget Solviq varnar för felaktiga installationer av solceller. Med hjälp av Stampen Medias kommersiella redaktörer har Solviq tagit fram en nativeartikel som i lokaltidningens trovärdiga miljö får precis det genomslag de hade önskat. Så här gick det till när de fick igång snacket på stan via nativeannonsering.
Native fick igång snacket
Den annonsmärkta artikeln/nativeartikeln med rubriken ”Lokalt solcellsbolag varnar för felaktiga installationer” var ett innehåll riktat mot läsarna, ägare av solceller och potentiella kunder till Solviq i Trollhättan. Den publicerades på ttela.se och som en helsida i papperstidningen/E-tidningen. En native som fick igång både snacket på stan och gav resultatet Solviq va ute efter.
![This image has an empty alt attribute; its file name is solviq_1080x1080_foto_Andreas_Olsson-1.jpg](https://foretag.stampenmedia.se/wp-content/uploads/2024/08/image.jpeg)
– Vi fick respons på nativeartikeln både under och efter kampanjen. Vi märkte också att vi fick i gång snacket på stan. Artikeln gav oss möjlighet att på ett trovärdigt sätt berätta om de kvalitetsproblem som finns i branschen. Dessutom fick vi igång snacket på stan, säger Niklas Andersson, marknadsansvarig på Solviq.
EXTERN LÄNK: Här kan du läsa Solviqs nativeartikel i TTELA
Niklas tycker att nativekonceptet ger dem chansen att med varumärkesstärkande innehåll öka kännedomen om Solviq som en seriös aktör.
– Vi vill gärna ha native som en del i mediemixen. Det ger oss möjlighet att visa att vi sätter högt värde på kvalitet. Samt att vi kan vår sak och att vi kommer vara långvariga i branschen. TTELA är ett otroligt starkt varumärke på den lokala marknaden. Därför är TTELA för oss som ett lokalt företag en klockren kanal, säger han.
Medierådgivarens reflektioner om native
![](https://foretag.stampenmedia.se/wp-content/uploads/2024/08/James-Blomgren.jpg)
-Solviq gjorde helt rätt som satsade på en nativekampanj. De fick en unik möjlighet att berätta mer om sitt uppdrag och sitt varumärke istället för att bara prata om produkter och priser. Vilket inger trygghet hos läsaren. Speciellt i en bransch där kvalitet och service är det som betyder allra mest, säger JamesBlomgren, Medierådgivare på TTELA.
Resultatet
Nativeartikeln fick en genomsnittlig lästid på hela en minut och 40 sekunder. Det är högt förklarar Jesper, Kommersiell Redaktör, Stampen Media.
![Jesper Lövstad, kommersiell redaktör](https://foretag.stampenmedia.se/wp-content/uploads/2024/11/Jesper-Lovstad-Stampen-Media.jpg)
Om vi räknar in alla våra nativekampanjer, oavsett bransch och ämne, så har vi ett benchmark* på 60 sekunder. Bara det i sig är väldigt bra. Utöver den långa lästiden för Solviqs nativeannons visar dessutom data på ett ovanligt stort intresse att klicka sig vidare till artikeln från ttela:s startsida. Gissningsvis har det att göra med att Solviq vågade välja ett ämne som av läsarna upplevs som en klassisk nyhetsvinkel. Det i sig medför en hög grad av trovärdighet, menar Jesper Lövstad.
Niklas Andersson säger att det är svårt att veta vad kampanjen ger för effekt på lång sikt. Men att han än så länge ser kampanjen som lyckad.
– Jag är övertygad om att vi gjort en bra investering. När man når en lokal målgrupp genom en berättelse riktad mot dem, ser man en tydlig effekt. I kontrast, om man enbart sprider sina pengar på marknadsföring i sökmotorer eller på sociala medier.
Vad kan du säga om ert samarbete med TTELA och Stampen Media?
– För att sammanfatta fungerar det väldigt bra. De är lyhörda och guidar oss bra genom processen. Sedan kändes nativeartikeln väldigt bra skriven, den blev precis som vi önskade.
* här avses riktvärdet för hur andra annonsörers nativeartiklar i genomsnitt presterat i Stampen Medias kanaler när det gäller lästid