Stampen Media stor Vit logga

Detta är nativeannonsering

Stampen / Detta är nativeannonsering

Publicerat: 2022-06-14

Kommer inte lokaltidningens journalister när du kallar, trots att ditt företag sitter på en riktigt bra nyhet? Sitter du på kunskaper som borde väcka allmänhetens intresse? Då kan du nå ut med en annonsmärkt artikel  som smälter in bland det redaktionella innehållet på våra nyhetssajter.

Så här fungerar det

Nativeartiklar är sedan några år ett av de mest populära och effektiva sätten att bygga varumärke. I Stampen Medias nyhetstitlar (Göteborgs-Posten, TTELA, Bohusläningen, Hallands Nyheter, Hallandsposten med flera) har många företag och organisationer, inom i stort sett alla branscher, använt native för att stärka sin position gentemot de lokala konkurrenterna.

En nativeartikel är kort och gott en annonsmärkt artikel. Annonsmärkningen är viktig för att särskilja innehållet från redaktionernas arbete. Men under de senaste fem åren har vi på Stampen Media upptäckt att om storyn verkar tillräckligt intressant så är läsarna beredda att bortse från att det är en annons. De läser ändå. Vi ser ofta genomsnittliga lästider på över en minut i ett innehåll som ni står bakom – och det är då denna marknadsföringsform fungerar extra bra.

Det har nämligen visat sig att ju större trovärdighet som plattformen har – desto mer färgar detta av sig på annonsen. Det är därför det är viktigt att få en nativeartikel att smälta in i sin kontext. För om läsarna är inne på nyhetssajten för att läsa lokala nyheter, då ska också din native vara skriven som en riktig artikel på en lokaltidning.

Hur skapas en Nativeartikel?

Redaktionella redaktörerna Jesper Lövstad och Johanna Storm.

”Då skulle man ju behöva ha en egen journalist”, tänker du. Och som av en händelse så har Stampen Media flera kommersiella redaktörer som i stort sett uteslutande arbetar med nativeartiklar. Tillsammans har de flera decenniers erfarenheter av att arbeta på nyhetsredaktioner och i framtagandet av dina nativeartiklar kommer de hjälpa dig med följande:

  • hitta rätt vinkel på den nyhet ni vill förmedla med läsarnas intresse i fokus
  • berätta vilka personer ni behöver ta fram för att lyfta just er story på bästa sätt
  • intervjuer och att skriva artikeln på ett sätt som gör att läsarna fortsätter läsa
  • se till att artikeln håller samma professionella ton som redaktionernas artiklar
  • foto (denna hjälp ingår inte i standardpaketen men går att köpa till)
  • rubriker och optimeringar anpassade efter både nyhetssajt och/eller papperstidning
  • en sammanfattande rapport om hur kampanjen gick, med bland annat antalet läsningar och den genomsnittliga lästiden

Just det där med lästiden är en styrka med native. Ett öga vandrar bara några sekunder över en vanlig annons men en nativeartikel har i våra kanaler vanligtvis en medellästid på runt minuten och uppåt.

Vad kan jag förvänta mig av den här typen av annons?

Om du väljer att satsa på native i någon av Stampen Medias titlar så får ”nyhetspuffen” till din artikel en placering högt upp på sajten och i appen. När du klickar på puffen hamnar du i artikeln, men stannar samtidigt kvar i tidningens miljö. Via andra leverantörer lämnar läsarna ofta originalsajten när de klickar på ”nativepuffen” – och det gillar inte läsarna.

Väljer du att satsa på native advertising via Stampen Media så köper du ett visst antal garanterade läsningar. Läsningarna levereras när läsarna klickar på nativepuffen på startsidan. Ibland tar det ett par dagar att nå det garanterade antalet läsningar, ibland ett par veckor. Det beror på hur många läsningar du köpt och hur stort intresset är för den vinkel vi tillsammans tagit fram. Men du får alltid de läsningar du betalat för.

Du kan också få in din nativeartikel i papperstidningen/E-tidningen/magasin genom att köpa en helsida eller ett uppslag. Då använder vi i stort sett samma innehåll som i din digitala kampanj och gör layout efter en annonsmärkt mall. Men syftet är detsamma – att ge tidningens läsare ytterligare intressant läsning som samtidigt stärker ditt varumärke.

Sist men inte minst!

Att bygga varumärke tar tid. Att köpa en artikel räcker oftast inte. Därför rekommenderar vi att du tillsammans med våra medierådgivare lägger upp en plan med flera införanden som passar din årliga marknadsföringsplan och budget.

Kontakta oss om du vill veta mer.

Är du nyfiken på hur nativeartiklar med lokal vinkel eller en longread kan se ut i Stampen Medias titlar? Här är några exempel:

Utegolv i Trollhättan

Stora Coop Varberg

Beijer Byggmaterial

Munkedals Herrgård

Hundstallet

Solviq

Switzerland Tourism (longread)

Slettvoll (longread)

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram