Stampen Media stor Vit logga

Digital annonsering – så får du som marknadschef bäst effekt

Stampen / Digital annonsering – så får du som marknadschef bäst effekt

Publicerat: 2023-10-11

Föreställ dig att du är en av dina kunder, överöst av sociala medier, nyhetsflöden och en mailinkorg som aldrig slutar pinga. Plötsligt ser du en annons som slår an på ett nästan personligt plan, som om den visste precis vad du behöver. Som marknadschef är det exakt detta ögonblick av anknytning som du ska eftersträva i din digitala annonsering. Men hur gör man egentligen för att få bäst effekt på sin investering?

Ta del av fem träffsäkra tips som hjälper dig som marknadschef att tänka rätt i din kampanjplanering – från de första planeringsstegen till analys av din data och plan framåt. 

1. Välj rätt målgrupp och kanal 

Det är omöjligt att synas överallt samtidigt om du inte har en massiv marknadsbudget. Därför måste du ta ett steg tillbaka och specificera syftet med dina annonskampanjer. Utgå från dina mål, sätt mätbara mål och välj den kanal som passar bäst. 


Exempel på mål du kan sätta:

  • Driva 10% trafiktillväxt till hemsidan
  • Nå 70% av målgruppen i din kommun med ett nytt budskap
  • Sälja 50 stycken produkter? 

Förenkla kampanjarbetet med buyer personas

Svårt att veta var du ska börja? Gör buyer personas för dina målgrupper för att kartlägga dina olika målgruppers profiler, värderingar, utmaningar och köpbeteende. Då blir det enklare att fatta rätt beslut i din kampanjplanering.

B2B-marknadsföring

2. Tänk igenom ditt kanalval ordentligt

Utgå från din buyer persona och dina mål och välj sedan vilken typ av digital annonsering du behöver göra:

  • Displayannonser

När du köper displayannonser syns du på specifika hemsidor, ofta i form av banners. Det finns två sätt att köpa dem på: direkt av mediesäljare och programmatiskt.

Vid direktköp av displayannonser handlar du direkt av en mediesäljare eller kontaktperson på hemsidan du är intresserad av att synas på, till exempel Göteborgs-Posten. Det ger dig full kontroll, men kräver samtidigt en hel del manuellt arbete då du kan behöva vara i kontakt flera aktörer samtidigt. Vid programmatiskt köpta kampanjer däremot används automatisering för att matcha dina kriterier och budget med tillgängliga annonsplatser i realtid. Det kan vara mer tidseffektivt men kräver å andra sidan kräver en specifik teknikplattform.

  • Content advertising

Content advertising innebär att du skapar och delar digitalt innehåll som artiklar och filmer för att nå din målgrupp. En populär teknik inom detta är native-annonsering, där annonser integreras i en hemsidas innehållsflöde, till exempel som en artikel på en nyhetssajt, vilket ger en mer naturlig användarupplevelse. 

  • Content display

Content display går att jämföra med native-annonser, men istället för att läsaren klickar sig vidare på annonsörens hemsida för att läsa artikeln eller ta del av innehållet så skickas hen till en landningssida på din hemsida.

  • SEM-annonsering

SEM-annonsering, eller sökmotormarknadsföring, innebär att du betalar för att synas överst på till exempel Google. 

  • Performance marketing

När du kör performance marketing betalar du för specifika resultat, som klick, konverteringar eller leads, direkt på sociala plattformar. Du optimerar kampanjen efter konkreta mål, vilket ger en mätbar avkastning på investeringen baserat på hur din målgrupp interagerat med din annons.

3. Utvärdera din data och optimera löpande

Troligtvis sitter du redan på en guldgruva av information som kan hjälpa dig avgöra hur du når dina målgrupper på bästa sätt  – och vilka budskap de svarar bäst på. Några frågor som är relevanta att följa upp i utvärderingen:

  • Nådde vi våra mål för kampanjen (till exempel klickfrekvens, konverteringsfrekvens, leads eller försäljningar)?
  • Hur väl mottogs vårt budskap av målgruppen? Genererade det de reaktioner vi önskade?
  • Nådde vi rätt målgrupp? Hur kan vi förbättra vår segmentering i framtida kampanjer?
  • Fick vi valuta för pengarna? Översteg vi budgeten, eller hade vi pengar över?
  • Vilka kanaler/plattformar presterade bäst? Ska vi omfördela budgeten baserat på prestanda?
  • Vilket kreativt material (bilder, videor, texter) fungerade bäst?Fick vi någon direkt feedback från kunder eller målgruppen som kan användas för att förbättra framtida kampanjer?

4. Håll koll på uppdateringar som påverkar dina kampanjer 

Digitaliseringen går snabbt och många av de största annonsplattformarna som Facebook, Instagram och LinkedIn gör algoritmförändringar på månadsbasis. Därför måste du hålla dig uppdaterad så att du inte missar viktiga uppdateringar som påverkar dina kampanjer och berör till exempel format, teckenbegränsningar eller segmentering. 

Känns det överväldigande? Ta hjälp av medierådgivare som hjälper dig ligga steget före. 

5. Glöm inte det varumärkesbyggande arbetet

Är ledningen på dig om att de vill se snabba resultat? Då kommer du att uppskatta den direkta återkopplingen från till exempel performance marketing-kampanjer. Men glöm inte att avsätta tid och budget för varumärkesbyggande arbete! 

Det klassiska exemplet är att du fått en kravspec som säger att ni ska ligga högst på Google på vissa specifika sökord – men vad händer när kunden inte känner igen ditt varumärke? Troligtvis väljer de ett annat resultat i listan från en aktör de upplever som mer etablerad och pålitlig. Placeringen spelar då ingen roll. 

En rapport från GroupM visar att annonsörer som annonserat varumärkesbyggande i nyhetsmedia parallellt med säljdrivande kampanjer har i genomsnitt 70% högre ROI för sin sökordsannonsering. Detta eftersom nyhetsmedia är en trovärdig, tredjepartsbekräftad källa där du med regelbunden exponering bygger igenkänning över tid. 

6. Investera i kunderna som finns nära dig 

Glöm inte bort att bygga ditt varumärke lokalt. När kunder i ditt närområde ser dig i sitt digitala utbud ökar du dina chanser att vara “top of mind” när de vill ta nästa steg i köpresan. Med digitala annonser kan du enkelt rikta din kampanj efter geografi så att du får en bra spridning i precis rätt område. 

Överväg även att annonsera i din lokala nyhetsmedia. Det bygger förtroende eftersom lokal media anses vara en seriös plattform. Vem vill inte associeras med förtroendeingivande journalistik? 


Sammanfattning: Så får du mest avkastning med digital annonsering

  • Slarva inte med förarbetet: Du kommer inte att nå alla. Vad är viktigast utifrån din affär? 
  • Lär dig av din data: Uppfinn inte hjulet och fastna inte i gamla mönster. Vad kan du lära dig av datan du samlar in? 
  • Följ med i utvecklingen: Digitaliseringen går snabbt. Ha en rutin för att omvärldsbevaka så du kan följa uppdateringar som påverkar dina annonskampanjer.
  • Varumärkesbyggande i bottenplattan: Lägg majoriteten av din budget på varumärkesbyggande insatser – krydda med kortsiktiga satsningar som performance marketing. 
  • Prioritera lokala kunder: Med lokalt riktade annonser är du den första associationen hos kunden när de är redo att ta nästa steg i köpresan. 

Sugen på att komma igång med din digitala annonsering? Kontakta en medierådgivare för att komma igång.

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram