De flesta förknippar annonsering i sociala medier med att synas på Facebook och Instagram. Men det digitala klimatet är under ständig utveckling och idag finns det flera andra plattformar som är minst lika viktiga att nå ut på – särskilt om du vill attrahera en yngre målgrupp. Här kommer några av fördelarna med att annonsera på Tiktok och Snapchat.
Passar Tiktok och Snapchat min verksamhet?
Snapchat är en chatt-app som främst används av unga människor födda på 00-talet men även till viss del av dem födda på 90- och 10-talet. Vill du nå en målgrupp äldre än så passar nog inte Snapchat din verksamhet eftersom användandet av Snapchat i de äldre generationerna är förhållandevis lågt.
Nästa app de yngre generationerna använder sig av är Tiktok. Tiktok är en app baserat på korta videos i stående format som användaren scrollar igenom. Innehållet som visas för användaren är personligt och baserat på intressen, geografi och historik. Appen används främst av yngre och flest användare finns bland 00-talisterna där cirka 2 av 3 använt Tiktok under året och drygt hälften använder det dagligen.
Om din verksamhet riktar sig mot en målgrupp i Sverige och om din målgrupp tillhör den yngre generationen så finns det många fördelar med att förmedla ditt budskap i dessa kanaler.
1. Enkla plattformar för annonsering
Både Tiktok och Snapchat har egna plattformar för dig som är intresserad av att annonsera hos dem. I ”Tiktok for business” och ”Snapchat for business” hittar du enkla verktyg för att planera, ställa in budget, välja målgrupp och publicera dina annonskampanjer.
2. Bidrar med content folk vill ha
Till skillnad från Metas plattformar där annonserna som visas faktiskt ser ut som annonser så fokuserar framförallt Tiktok på content användarna faktiskt vill ha. De uppmanar själva i sin kommunikation mot företagare att du inte ska skapa annonser utan istället skapa ”Tiktoks”. För att kunna skapa effektiva Tiktoks så krävs det att man lär sig hur både algoritmen ser ut men även hur kulturen ser ut på Tiktok och vad som har funkat för andra. När du sedan har en snygg och underhållande Tiktok att använda som annons så kan du även återanvända videon som annons på Snapchat.
3. Når rätt målgrupp
I marknadsföring som sker digitalt så är det precis som i verkligheten viktigt att man når rätt målgrupp. Både Snapchat och Tiktok erbjuder bra möjligheter till targeting när det gäller geografi, intressen och ålder även om det nästan enbart är de yngre generationer som hänger på dessa plattformar.
4. Hashtags ger organiskt liv till din annons
På Tiktok så har dina annonser möjlighet att få eget liv och växa själv utan att du betalar för det. Det kan till exempel ske om din annons är någonting som folk tittar på och interagerar med. Med rätt hashtags tillagda på din Tiktok-video så hjälper det Tiktok att visa din videoannons till andra personer som har ett intresse för det du hashtaggar vilket i sin tur kan öka den organiska trafiken för din annons.
5. Ökar din varumärkeskännedom
På både Tiktok och Snapchat visas du för många ögon på kort tid vilket i bästa fall planterar ett frö om ditt varumärke i målgruppens bakhuvud. Och om din Tiktok är tillräckligt engagerande och har något ”trend-vänligt” i sig så kan det leda till att din video sprids vidare och fler och fler människor kopierar din trend – en effekt som är nästan ovärderlig för ett varumärke.
Vill du ha hjälp med att sätta en strategi för annonsering på Snapchat eller Tiktok? Kontakta någon av våra medierådgivare.
Lästips: Så når du bäst resultat med digital annonsering