Stampen Media stor Vit logga

Allt du som marknadschef behöver veta om programmatisk annonsering

Stampen / Allt du som marknadschef behöver veta om programmatisk annonsering

Publicerat: 2024-01-30

Programmatisk annonsering är en användbar marknadsföringsmetod för att nå ut till din målgrupp på ett tidseffektivt och kostnadsbesparande sätt. Men vad innebär egentligen programmatisk annonsering, och vad är viktigt för dig som marknadschef att ha koll på för att få ut maximal ROI? Här får du grunderna i programmatisk annonsering (inklusive en ordlista på slutet).

Vad är programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering är en form av automatiserad digital annonsering i webb- och appmiljö där du på förhand sätter spelreglerna för hur annonsen ska synas. Avancerade algoritmer bestämmer sedan exakt var och när dina annonser visas utifrån olika paramterar, som exempelvis var det är billigast vid specifika tidpunkter. Det här säkerställer att annonserna enbart visas för rätt målgrupp vid rätt tillfälle – utifrån bästa möjliga budget.

Annonserna är så kallade displayannonser vilket innebär till exempel klassiska banners eller videoreklam som placeras på olika webbsidor, som exempelvis nyhetssajter och streamingtjänster. Re-marketing är kanske det mest kända sättet att annonsera programmatiskt på och går ut på att du annonserar mot de besökare som besökt din webbplats men inte genomfört ett köp. Du kan även utgå från andra parametrar som målgruppens geografiska position eller specifika intressen när du annonserar programmatiskt.

Faktum är att idag köps ungefär 70-80% av alla displayannonser programmatiskt. Kanske jobbar du redan programmatiskt utan att känna till det? 

Då ska du som marknadschef använda dig av programmatisk annonsering

Generellt sätt är det alltid smart att satsa på programmatisk annonsering när du ska nå ut med ditt budskap till en specifik målgrupp digitalt eftersom du då slipper att ha kontakt med varje enskild publicist. När du jobbar programmatiskt hanterar du istället alla annonser på samma ställe via en köpplattform, så kallad DSP (Demand Side Platform), vilket minskar din administration. 

De två viktigaste fördelarna med att annonsera programmatiskt är:

  1. Du sparar tid

Genom att centralisera hanteringen av annonserna och få all data på en och samma plattform kan du på bara några minuter optimera kampanjer, reagera på marknadstrender och göra snabba justeringar baserade på realtidsdata, som till exempel vid stora evenemang eller säsongsbetonade kampanjer. 

Tips: Hämta din budgetmall Behöver du få bättre koll på din marknadsföringsbudget? Använd våra budgetmallar för B2B-marknadsföring eller B2C-marknadsföring – och spendera marknadsföringsbudgeten smartare under året.
  1. Du får bättre kontroll över kostnaderna

Med programmatisk annonsering får du bättre kontroll över kostnaderna eftersom allt samlas i samma system. Istället för att få en faktura från varje enskild publicist får du allt på en och samma faktura. Du sätter även själv ett pristak för hur mycket annonseringen får kosta. Systemet utgår från var det är billigast för stunden att visa din annons vilket gör att du alltid annonserar där det är mest prisvärt utifrån den KPI (Key Performance Index) du har satt. 

Så sätter du mål för kampanjen:

De vanligaste två KPI:erna att mäta utifrån när
det kommer till programmatisk annonsering
är CPA (Cost per Action) eller CPM (Cost Per Mille).
CPA mäter konkreta konverteringar,
till exempel klick vidare till din hemsida, medan
CPM mäter antalet exponeringar av annonsen. 

Kom igång med programmatisk annonsering

När du annonserar programmatiskt är det viktigt att du har koll på vad du gör och enbart jobbar med seriösa aktörer. Om du inte vet vad du sysslar med finns det risk att dina annonser hamnar på fel sajter i tråkiga kontexter vilket i värsta fall kan få negativa konsekvenser för ditt varumärke. 

En del marknadschefer sätter upp privata deals direkt med publicister, medan andra har interna köporganisationer som ansvarar för de programmatiska köpen – men de flesta på små och medelstora bolag väljer att använda sig av en lokal mediebyrå eller programmatisk byrå som sköter allt. Trots att du jobbar med en mediabyrå finns det några saker som du som marknadschef alltid bör säkerställa. 

Så kravställer du din mediebyrå:

  • “Var kommer min annons att synas?” Säkerställ att du enbart köper hos seriösa publicister för att undvika att dina annonser syns på oseriösa sidor.
  • “Visa mig data över vilka sajter annonsen har visats på.” Se även till att följa upp statistiken för att säkerställa att annonsen faktiskt också har visats på de sidor som är relevanta för din kampanj – och inga andra. 
  • “Jag vill se statistik på viewability.” Det här är data som är enkla att få fram när du annonserar programmatiskt, så om du tvingas jaga efter den kan det vara läge att börja fundera över samarbetet. 
  • “Var kommer min annons att synas?” Säkerställ att du enbart köper hos seriösa publicister för att undvika att dina annonser syns på oseriösa sidor.
  • “Visa mig data över vilka sajter annonsen har visats på.” Se även till att följa upp statistiken för att säkerställa att annonsen faktiskt också har visats på de sidor som är relevanta för din kampanj – och inga andra. 
  • “Jag vill se statistik på viewability.” Det här är data som är enkla att få fram när du annonserar programmatiskt, så om du tvingas jaga efter den kan det vara läge att börja fundera över samarbetet. 
Detta är viewability: Ett värde som mäter procentuellt hur synliga dina annonser har varit. För att vara synbar ska 50% av annonsen vara synlig i en sekund. Branschsnitt brukar ligga runt 56% när det kommer till programmatisk annonsering.

Lilla ordlistan om programmatisk annonsering

Som marknadschef är det svårt – ja, vi vågar påstå omöjligt – att hålla koll på varenda begrepp inom programmatisk annonsering. Därför har vi samlat de viktigaste orden och förkortningarna du bör ha koll på.

PMP (Private Marketplace): En privat marknadsplats där du kan köpa annonsutrymme direkt från publicister, ofta genom förhandlade villkor och priser.

DSP (Demand Side Platform): En plattform där du som annonsör kan automatisera och hantera inköp av digitalt annonsutrymme.

SSP (Supply Side Platform): En plattform som används av publicister för att automatisera och optimera försäljningen av deras annonsutrymme.

CPM (Cost Per Mille): En prissättningsmodell där du betalar för varje tusen visningar av din annons.

CPA (Cost Per Action): En prissättningsmodell där du betalar för en specifik konvertering, som ett köp eller registrering.

Öppen börs: En digital marknadsplats där annonsplatser säljs i realtid till den högstbjudande, öppen för alla annonsörer och publicister.

Deals: Specialavtal mellan annonsörer och publicister, ofta i form av PMP eller direktinköp, där specifika villkor och priser fastställs utanför den öppna börsen.

Programmatic Guaranteed: Ett avtal där annonsören garanteras ett visst antal visningar, ofta till ett förutbestämt pris, vanligtvis genom direktavtal med utgivare.

Vill du få hjälp att komma igång med din programmatiska annonsering? Kontakta en av våra medierådgivare så hjälper vi dig.

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram