Om det är dags för ett stort kundevent eller lansering av en ny produkt är det dags att dra igång en kampanj. Men vad behöver du tänka på om målet är att driva in sälj, och hur säkerställer du att din annonskampanj verkligen säljer?
Vad ingår i en säljdrivande annonskampanj?
Säljdrivande kampanjer har ett tydligt syfte och mål med en klar uppmaning att genomföra en handling (call-to-action). Förutom syfte och mål behöver du definiera vem kampanjen riktar sig till. Specificera din målgrupp och varför det du vill sälja är värdefullt för just dem. Innehållet i annonstexten varierar beroende på faktorer som målgrupp och budskap i kampanjen, men det är alltid viktigt att innehållet väcker målgruppens intresse, att budskapet är koncist och att du är tydlig med vad du säljer. Målgruppen behöver direkt förstå vad det handlar om och vad värdet är för dem.
Säljdrivande kampanjer sträcker sig över en begränsad, ofta kortare tidsperiod där du vill se avkastning på din investering efter slutförd kampanj. Förutom sälj i form av intäkter från till exempel en kampanj på ett par sneakers kan det också handla om konverteringar, som hur många biljetter som sålts till ett visst event.
Kanalerna som är bäst lämpade för att driva sälj är kanaler längre ner i kundresan och köpprocessen. Vi befinner oss då i den undre delen av marknadsföringstratten där det handlar om att öka medvetenheten om din produkt, tjänst eller varumärke. Många kanaler är tacksamma att arbeta igenom hela marknadsföringstratten, som print och sociala medier. Det är även smart att inkludera insatser i SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring). Det vill säga hur du får besökare från sökmotorer till dig genom betalda annonser. Det som exempelvis gör SEM till en bra metod är att det är lätt att mäta och går att optimera i realtid.
Du kan även påverka effekten av din säljdrivande kampanj genom vilket format du väljer. Människor tar exempelvis lättare till sig bilder än bara text, så att använda sig av bild eller rörlig bild är mycket effektivt.
Över hur lång tid bör annonskampanjen sträcka sig?
Har du ett kommande erbjudande, event eller rabatt du vill dela med dig av till dina kunder behöver du sätta upp kampanjen i god tid. Du behöver sätta ett startdatum i lagom tid innan. Exempelvis det datum eventet äger rum, och sedan ett slutdatum när eventet är över.
Exakt hur lång den här tidsperioden ska vara beror både på din bransch och vad för typ av aktivitet det gäller. Vill du sälja biljetter till ett event vill du bygga upp ett köptryck och skapa en sense of urgency. Då är det viktigt att ha en tidsbegränsning för att få intresserade personer att köpa innan det är för sent.
Några riktlinjer inför tidsramen för din kampanj är att se över säljcykeln. Samt hur hög tröskeln är för målgruppen att köpa. Om din säljcykel för en produkt eller tjänst är kortare och tröskeln är låg för målgruppen kan du köra kampanjen under kortare tid. Är istället tröskeln högre för ett inköp och säljcykeln längre bör kampanjen sträcka sig över en längre tid.
Värdefulla verktyg
Omvärldsanalys
Med hjälp av en omvärldsanalys kan du få ingående insikter i branschen du verkar i och dina konkurrenter. Du får bättre insikt i behovet som finns och kan lära dig att tajma det rätt. Du kan hålla koll på konkurrenternas kampanjer och reor under en viss säsong. Därmed blir det lättare att fatta beslut kring dina egna marknadsföringsinsatser. Kör konkurrenterna kampanjer där samtliga sänkt sina priser? Då kanske du behöver se över det också.
Populära tjänster för omvärldsbevakning är Mynewsdesk och Meltwater, men du kan även göra det helt själv genom att sätta upp ett eget RSS-flöde med hjälp av till exempel Feedly.
Ett enkelt sätt att hålla dig updaterad är genom våra månadsutskick. Här får du bland annat analyser, studier och insikter du kan dra nytta av när du planerar dina kampanjer.
Sökinsatser och Google Trender
För att få en känsla för när det är bäst att dra igång en kampanj är det värdefullt att använda verktyg som Google Trender och se vad din målgrupp söker på – och när. Säljer du julgranar behöver du ser över när behovet uppstår. Är det vid lucia eller är det redan i november som de börjar googla på julgranar? Förutom att veta när du bör dra igång en kampanj är det också värdefullt att följa sökbeteenden. Detta för att kunna skapa content som organiskt attraherar målgruppen till er. När fler börjar söka efter julgranar vill du gärna se till att du har content på hemsidan som fångar upp sökorden som personerna googlar på just då.
Kom också ihåg att era kampanjer ska spela väl med ert företags värderingar och position. Bara för att alla andra ansluter till Black Friday måste inte ni göra det. Många företag väljer idag att ta avstånd från liknande större säljevent. De går istället ut med ett statement att det inte spelar med företagets värderingar. Att följa bolagets värderingar är mycket viktigare än att springa på alla bollar jämt. Se istället till att ni jobbar med varumärkesbyggande kampanjer där ni stärker varumärket och vad ni tror på.
Så mäter du resultatet i en säljdrivande annonskampanj
Du bör alltid sätta upp viktiga KPI:er för säljdrivande kampanjer för att veta hur bra de gått. Har du ett butiksevent vill du exempelvis se över hur många som dök upp och vad de handlade. Om du driver en kampanj med en nedsatt lockvara som främst syftar till att dra in trafik till hemsidan räcker det inte att mäta hur många som köpte lockvaran. Du måste även mäta vad kunderna köpte utöver den.
Om målet är att driva personer till er hemsida bör KPI:er ses över som sessioner, klick, engagemang, gillamarkeringar och trafik. Handlar målet istället om ökad försäljning bör du istället se över effektiviteten och volymen för konverteringsåtgärderna som krävts för din kampanj. Har du e-handel bör du mäta direkta köp. Se över hur mycket som läggs i varukorgen som inte köps och hur många som lämnar sajten. Du vill alltså inte bara ha koll på vad kunderna köper utan även på det de väljer bort och försöka analysera varför.
Mätning av ROAS och konverteringar
I en säljdrivande kampanj sätter du i regel upp tydliga mätpunkter som ROAS. Det är en viktig KPI för kunder som vill se hur framgångsrika deras kampanjer på Google eller LinkedIn är. Antingen handlar det om att du vill öka chansen att användarna överväger just ditt varumärke. Alternativt att det är användare som redan fattat beslut om att köpa.
ROAS (return on ad spend) bedömer lönsamheten i en viss kampanj genom att du dividerar intäkterna du dragit in på en kampanj med vad annonseringen totalt har kostat.
Vad som är bra ROAS beror på dina mål och förutsättningar. Det kan vara knepigt att jämföra kampanjer som körs online med de som körs fysiskt, i sådana fall är det bättre att mäta dem separat och sätta upp olika KPI:er för respektive kampanj.
Sammanfattning
I en säljdrivande kampanj är det viktigt att studera hur en kampanj presterar på kort sikt. Kampanjen ska ha ett start- och slutdatum med ett tydligt definierat mål. Som exempelvis att sälja X antal biljetter eller få in X antal leads. Var noga med att även sätta upp lämpliga KPI:er att mäta för att se över hur kampanjen sedan presterade.
En blandning av olika typer av medier är oftast att rekommendera, exempelvis att kombinera sökinsatser med annonsering i nyhetsmedia. Fördelarna med att annonsera i nyhetsmedia är många. I regel får en ROI på 1,9 gånger pengarna på investeringen du gör i en kampanj. Om du som annonsör adderar en större andel nyhetsmedia till mixen skulle du alltså driva mer försäljning!
Har du fullt upp och skulle uppskatta hjälp att fatta beslut om det är SEM eller native-annonsering i nyhetsmedia som du bör satsa på? Våra medierådgivare på Stampen kan ta hand om hela eller utvalda delar av din annonsering. Kontakta oss så berättar vi mer.