Stampen Media stor Vit logga

Digital marknadsföring för småföretagare – 4 knep för dig med mindre budget

Stampen / Digital marknadsföring för småföretagare – 4 knep för dig med mindre budget

Publicerat: 2023-02-28

Tiden är förbi då marknadsföring enbart tog plats i tidningar, tv, radio och på fysiska reklamskyltar. Idag måste både större bolag och småföretagare jobba med digital marknadsföring, och i regel uppnås allra bäst resultat om du kombinerar olika former. Här får du som driver ett mindre företag tips om hur du lyckas trots tight budget.

Därför behöver alla företag jobba med digital marknadsföring

Digitala kanaler har helt förändrat medielandskapet och skapat nya förutsättningar för just digital marknadsföring. Det är svårare att nå ut idag då valmöjligheterna är fler. Samtidigt är det i digitala kanaler som du kan lita på att stora delar av målgruppen finns. Därför är det viktigare än någonsin att även du befinner dig där din målgrupp är. Konkurrensen är stor och dina konkurrenter finns också online, så det gäller att sticka ut för att nå fram.

4 smarta marknadsföringstips för småföretagare

Marknadsföringstips och idéer till småföretagare

1. Börja med radannonser

Radannonser är ett prisvänligt  och enkelt alternativ för annonsering som brukar vara bra att börja med för dig som driver ett mindre företag alternativt arbetar för en förening eller församling.
För att hålla nere på kostnaderna kan du med enkla medel skapa annonser själv. Många företag erbjuder idag tjänster där du enkelt fyller i rubrik, text och eventuellt laddar upp tillhörande bildmaterial eller logga, hos Stampen Media heter detta verktyg annonsstudio. Du betalar därmed enbart för spridningen av annonsen.

Fem snabba tips för radannonser:

  • Satsa på en intresseväckande och konkret rubrik som gör att det direkt blir tydligt för mottagaren vad du erbjuder eller vill säga med annonsen. 
  • Bilder drar till sig läsarens blick – du tjänar därför ofta på att inkludera en bild som spelar med det övriga innehållet i annonsen.
  • Är ditt företag relativt okänt kan det också vara smart att ha med en logga i annonserna för att bygga upp varumärkeskännedom.
  • Glöm inte era kontaktuppgifter i annonstexten. Hur kommer den potentiella kunden eller medlemmen i kontakt med er på enklast sätt? Ge gärna några olika förslag – vissa älskar att ringa och få prata med en människa, andra föredrar att mejla medan en del vill kunna läsa på en hemsida i lugn och ro.
  • Vårt digitala beteende rör sig allt mer mot mobilen så annonsering idag måste väga in format som är lämpliga för mobilanvändande. Det kan krävas olika format på annonser som ska visas i mobilen, en laptop eller läsplatta.

2. Annonsera i fler kanaler än en

För att nå ut bredare bör du annonsera i flera kanaler. Har du exempelvis testat att marknadsföra i sociala medier men inte sett det resultat du hoppats på? Har du annonserat i  Göteborgs-Posten men aldrig i digital nyhetspress? En kombination av att synas i papperstidning och digitalt leder till att du kan nå fler. Så en gyllene kombination att rekommendera är annons i tidning och digital annons så kallad display. 

Displayannonser används online och kombinerar bild och text med en uppmaning till handling (CTA), och annonsen länkar vidare till en landningssida på din hemsida. Även om displayannonsering kostar lite mer än radannonser är det ett kostnadseffektivt och mätbart sätt att väcka intresse och uppmärksamhet. 

Som förening eller församling som verkar lokalt kan du se en helt annan genomslagskraft. Har ni en kommande cup eller annat event kan du nå målgruppen direkt genom annonsering i lokala dagstidningars hemsidor eller appar.

3. Kombinera varumärkesbyggande med säljdrivande insatser

Kanalerna du använder för digital marknadsföring har olika syften. Vissa fungerar bäst för varumärkesbyggande kampanjer och andra för säljdrivande kampanjer. I sociala medier handlar det främst om att bygga relationer med dina befintliga kunder. Det är därmed inte förstahandsvalet för varumärkesbyggande. 

AIDA (Attention Interest Desire Action) är en term inom reklambranschen för att beskriva hur du väcker intresse och uppmärksamhet för kunder. För varumärkesbyggande befinner sig kunderna tidigare i resan, det vill säga det handlar om att väcka uppmärksamhet och intresse. När du kommer vidare i kundens köpresa handlar det istället om att väcka begär och få kunden att agera och köpa. Då är det istället säljdrivande insatser som åsyftas.

4. Glöm inte bort hemsidan och sociala medier

En välfungerande hemsida och en närvaro på sociala medier är mer eller mindre ett krav idag. Tänk dig till exempel att du kör en digital annonskampanj som hänvisar intresserade personer vidare till hemsidan som inte fungerar. Det skapar ingen bra känsla hos den potentiella kunden. Det kan vara så illa att hen stänger ned sidan och du förlorar ett köp.

Vilka kanaler du ska synas i beror på vilka som är relevanta för just din målgrupp. Vet du att målgruppen använder Facebook bör även ditt företag finnas där. Är TikTok en kanal som din målgrupp inte ens känner till – då behöver du antagligen inte synas där. Men de kanaler du väljer att vara aktiv i måste du också lägga tid på. Det krävs att du kontinuerligt uppdaterar och arbetar med varje kanal för att du ska kunna se resultat. Det tar tid.

Vill du komma igång med din digitala marknadsföring i Stampen Medias kanaler men tycker att det känns svårt? Läs vår guide om hur du tar fram en kampanjplan tillsammans med någon av våra medierådgivare.

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram