Stampen Media stor Vit logga

Så skapar du egna annonser hos Stampen Media – steg för steg

Stampen / Så skapar du egna annonser hos Stampen Media – steg för steg

Publicerat: 2024-02-09

Hos Stampen Media kan du som förening eller småföretagare enkelt skapa radannonser till din lokaltidning. Öka din synlighet, kommunicera en nyhet eller tipsa om ditt erbjudande genom att snabbt och effektivt annonsera i nyhetsmedia som läsarna litar på. I den här manualen får du lära dig att steg-för-steg skapa dina egna annonser. 

Vad är en radannons?

En radannons är en typ av annons i din lokala papperstidning och e-tidning som med en eller flera rader text kort beskriver allt från produkter och tjänster till olika typer av tillställningar. Formatet är särskilt bra för dig som är småföretagare eller föreningsrepresentant eftersom det är ett kostnadseffektivt sätt att nå en stor, lokal publik. 

Hos Stampen erbjuder vi radannonser i alla våra tidningar och du bokar och designar enkelt dina annonser i vårt digitala verktyg som du hittar på vår Annonsportal. 

Fördelar med radannonser

Bra räckvidd: Radannonser når din lokala målgrupp på ett förtroendegivande sätt.
Kostnadseffektivt: Jämfört med andra annonstyper så är radannonser väldigt prisvärda, vilket gör dem till ett bra val för mindre organisationer, föreningar eller företag.
Snabbt och enkelt: Att skapa en radannons är enkelt och går snabbt i förhållande till andra mer komplexa annonstyper.

Lästips! 3 steg till bra resultat för din moderna marknadsföring (utan att lägga massor med tid och pengar)

Steg-för-steg – så skapar du en radannons

Att skapa en eller flera radannonser är enkelt. Här visar vi dig hur du går tillväga, steg för steg, och besvarar de vanligaste frågorna som uppstår:

1. Logga in

Börja med att gå in på Startsidan för att logga in. Gör det genom att klicka här eller skriv in följande adress i webbläsaren: https://foretag-stampen.cargoselfservice.com/. När du är inne på sidan har du följande alternativ:

Om du redan har ett konto: 
Fyll i din mailadress samt ditt lösenord och klicka på “Logga in”.

Om du glömt ditt lösenord: 
Ange din mailadress och klicka på “Glömt ditt lösenord?”. Öppna sedan din mail och följ instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.

Om du inte har några inloggningsuppgifter 
Maila annonsstudion@stampen.com eller ring 031-624400 mellan 8:00-16:00 på vardagar och ange ditt organisationsnummer så hjälper vi dig att skapa ett konto och komma igång.

2. Välj vilken tidning du vill annonsera i

När du har loggat in i verktyget behöver du välja vilken tidning som din radannons ska synas i. Klicka på den tidning som du väljer, du har följande alternativ:

• Alingsås Tidning
• Hallands Nyheter
• Lerums Tidning
• Strömstads Tidning
• Alingsåskuriren
• Hallandsposten
• Mölndals-Posten
• TTELA
• Bohusläningen
• Kungsbacka-Posten
• Partille Tidning
• Varbergsposten
• Göteborgs-Posten
• Kungälvs-Posten
• St-tidningen

3. Välj vilken kategori din annons tillhör

För att garantera att din annons syns på rätt ställe väljer du vilken kategori den tillhör. Du kan välja mellan: 

• Auktioner, loppis
• Meddelanden
• Resor
• Vernissage
• Bostad
• Motor
• Tjänster
• Båtar
• Nöjen
• Utbildning
• Kyrkor
• Predikoturer
• Varor
• Föreningsaktuellt

Kategorierna skiljer sig åt något beroende på vilken tidning du valde i steg 2.

4. Välj rätt placering

Beroende på vilken kategori du valt i steg 3 kan du i detta steg behöva välja under vilken rubrik annonsen ska placeras.

Exempel
Kategori: Varor
Placering: Varor säljes, Varor köpes, Varor övrigt

Välj det som passar bäst in på budskapet i din annons.

5. Välj datum

När vill du att din annons ska publiceras? Välj ett eller flera datum genom att klicka på “Välj datum” och markera sedan rätt datum i kalendern.

Skärmdump från Stampen Annonsstudio över vyn där du väljer datum.

Klicka på “Nästa” för att bekräfta dina annonser och påbörja din annonsdesign.

6. Välj format på din annons

Priset på din annons bestäms utifrån hur stor den är. Du kan välja mellan 4 olika format:

• 1 spalt med bild (10 kr/mm)
• 1 spalt utan bild (10 kr/mm)
• 2 spalter med bild (20 kr/mm)
• 2 spalter utan bild (20 kr/mm)

Notera att 2 spalter inte innebär att texten i din radannons delas upp i 2 kolumner utan det är bara ett sätt att mäta bredden på din annons som utgår från tidningens design i övrigt.

1 spalt utan bild
1 spalt med bild
2 spalter utan bild
2 spalter med bild

Klicka på formatet du vill använda. Då öppnas annonsredigeraren.

7. Skapa din annons

Nu är det dags att lägga in innehållet i din annons. Följande fält behöver du fylla i:

Rubrik: Skriv en tydlig och intresseväckande rubrik som fångar din målgrupps uppmärksamhet. 

Text: Fyll i din annonstext. Beskriv ditt erbjudande och glöm inte ta med alla viktig uppgifter! Tänk på att texten ska komplettera din rubrik – inte upprepa den. Avsluta med tydlig information om vem du är och hur läsaren kommer i kontakt med dig. 

Tips! Använd fet eller kursiv text på några väl utvalda ställen för att göra din text lättare att läsa.

Lägg till bild: Har du valt en bildannons? Då kan du till exempel lägga upp din förenings logotyp eller en bild på produkten du säljer. Du kan antingen dra bilden till rutan eller klicka på “Välj fil” och klicka dig fram till rätt bild.

Klicka på “Uppdatera förhandsvisning” för att se priset på din annons och hur den kommer att se ut. 

Redigeringsvy i Stampen Annonsstudio.

Du kan även klicka på:

Spara utkast: Då sparas din annons så att du kan ta en paus och komma tillbaka och göra klart designen senare.

Ladda ner annons: Är ni flera som ska tycka till om annonsen? Då kan du ladda ner den genom att trycka på knappen “Ladda ner annons” för att sedan kunna dela den med andra. 

När du är nöjd klickar du på “Nästa” för att slutföra och betala för din annons.

8. Ange beställaren

Vill du ange vem du är som gjort annonsen, eller behöver du en referens till fakturan? Gör det genom att fylla i “Order beställd av” och/eller “Intern referens”.

Läs därefter igenom och godkänn villkoren genom att kryssa i rutan. 

Skärmdump på Stampen Annonsstudion villkors-knapp.

9. Betala för dina annonser

Du kan antingen betala med kort, Swish eller faktura. Välj alternativet som passar dig bäst och klicka på rätt knapp.

Skärmdump på Annonstudions betalningsalternativ.

Följ instruktionerna. När du är klar får du ett bekräftelsemail på att Stampen mottagit din annons. Så snart den blivit granskad och godkänd får du kvittot skickat till din epostadress.

Lästips! I Den stora handboken om marknadsföring för småföretagare lär du dig maxa effekten av din marknadsinvestering.

Expertens 5 bästa tips för radannonser 

Stampens medierådgivare har samlat sina bästa tips för dig som vill producera riktigt bra radannonser:

  1. Kom ihåg kontaktuppgifterna: Glöm inte att skriva hur läsaren kommer i kontakt med ditt företag eller förening. Det kan till exempel vara genom att besöka din hemsida, ringa ett särskilt telefonnummer eller besöka en viss plats.
  2. Ha en lockande rubrik: Du måste fånga läsarens uppmärksamhet direkt! Välj därför en rubrik som väcker nyfikenhet.
  3. Testa dig fram: Ska du göra mer än en annons? Då är det bra att testa olika format för att se vilket din målgrupp gillar mest. Till exempel kan du testa med eller utan bild, eller kort eller lång annonstext. 
  4. Om du har en bild, använd den: Bilden får din annons att sticka ut och gör den mer minnesvärd. Det kostar lite mer men ger också mer utdelning. 
  5. Skapa igenkänning över tid: Om du bara sätter in en annons är det lätt att din målgrupp missar den (och att de inte kommer ihåg dig när det väl är dags för till exempel ett köp). Om du annonserar löpande ökar sannolikheten för att du är mottagarens förstaval när det väl är dags. 
handbok boka radannonser

Få hjälp från en medierådgivare

Vill du komma igång med radannonser? Besök verktyget för att boka och designa dina annonser. Och om du behöver inloggningsuppgifter mailar du annonsstudion@stampen.com så hjälper vi dig igång!


Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram