Polestar 4 i fokus – så blev backspegeln en gamechanger under Göteborgsvarvet

När Polestar 4 lanserades i Sverige våren 2024 ville man lyfta den unika designen utan bakruta. Genom en kreativ kampanj under Göteborgsvarvet fick bilens HD-kamera en huvudroll i direktsändningen – med starkt genomslag.

Utmaningen: Hur lyfter man en unik design?

-När Polestar 4 lanserades på den svenska marknaden våren 2024 ville vi lyfta en av bilens mest unika designlösningar – avsaknaden av en bakruta för att få ett rymligare baksäte. Backspegeln är ersatt med en HD-kamera som ger en vidare fri sikt bakåt. En innovativ funktion, men också något som väckte skepticism hos vissa.

Anna Falk, Marketing Communications Manager Sweden på Polestar

-Löparna i Göteborgsvarvet är en väldigt intressant målgrupp för oss att kommunicera med. Som ett göteborgsbaserat företag är det också kul att delta i folkfesten kring Göteborgsvarvet och alla åskådare som är där och hejar.

-Utmaningen blev därför att kommunicera bilens mest unika designlösning på ett sätt som både engagerade och skapade förståelse. Göteborgsvarvet och direktsändningen av loppet på gp.se var en ypperlig möjlighet att illustera vad kameran var kapabel till. Men vad var möjligt och hur? Förutom att skapa intresse för Polestar 4 så ville vi även öka antalet bokade provkörningar av bilen.

Polestar

Startskottet med Stampen Media

-Vi fick i uppgift att bolla idéer från Polestars mediebyrå om hur bilens unika designlösning kunde frontas i samband med Göteborgsvarvet. Idén om att visualisera hur det ser ut i backspegeln när nya Polestar 4 glider fram framför eliten i världens största halvmaraton var bara startskottet. En dummy togs fram för att illustrera detta i displayannonser online.

Pontus Rosenhoff, Key Account Manager, Stampen Media

Dummy skapad av Stampen Media

Ett koncept tar form

Vilken hjälp fick ni på Polestar av Stampen och hur upplevde ni samarbetet?

-Stampen var väldigt positiva till vår idé om att livestreama ifrån bilen och att den funkade som en officiell kamera i sändningen av loppet. De tog fram en dummy i väldigt tidigt skede som visade en rörlig online-annons på hur det fiktivt kunde se ut i backspegeln när Polestar 4 kör framför tätklungan, något som bidrog till uttaget av idén sedan. Vi gjorde även native-artiklar med behind-the-scenes-material om hur idén genomfördes. Vi upplevde teamet som lösningsorienterat och positiva till kreativa idéer.

Lösningen: En del av direktsändningen

Idén visade sig vara möjlig. Lösningen blev att låta bilen köra framför tätklungan och använda kameran för att filma loppet i realtid. På så sätt fick tittarna en unik inblick av loppet – samtidigt som bilens teknologi demonstrerades i ett konkret sammanhang. För att fånga loppets tempo och intensitet användes flera olika kameravinklar.

Med ovärderlig hjälp från 360-ansvarig på Stampen kunde vi etablera ett sällan skådat samarbete mellan annonssidan och redaktionen, som i sin tur stod i nära samarbete med produktionsbolaget som fick i uppdrag att testa det som skulle bli den stora utmaningen förklarar Pontus. Det vill säga: var det ens tekniskt möjligt att få en bil att streama sin videosignal till en direktsänd TV-produktion? Och hur skulle man tydligt kommunicera för tittarna att de såg en livebild från Polestar 4:s bakåtriktade HD-kamera?

Polestar
Polestar

Lösningen blev GP.se. Förutom film från Polestar 4:s HD-kamera fångade även kamerateam på motorcyklar delar av loppet. Filmningen från Polestar-bilen levererade en stabil inspelning av hög kvalitet – se videon nedan för en överblick av de båda inspelningsmetoderna.

“Att samarbeta med en annonsör som Polestar är inspirerande. Polestar är öppna för kreativa idéer och vill testa nya koncept – något som blev avgörande i detta projekt”.

Pontus Rosenhoff, Key Account Manager, Stampen Media

Vad var den största utmaningen från Stampen Medias synvinkel?

– Kampanjen behövde planeras och genomföras inom en snäv tidsram, vilket tillförde en extra nerv i processen. Tidsbegränsningen var helt klart en utmaning, särskilt i idéstadiet, eftersom vi ännu inte hade full klarhet om det vi tänkte var tekniskt genomförbart. Samtidigt var det just tidspressen som drev oss framåt och skapade en extra energi i teamet. Vi bildade snabbt en engagerad arbetsgrupp med kompetenta kollegor och kunde, tack vare vårt samarbete åstadkomma imponerande resultat på kort tid.

Hur ser du på resultatet av kampanjen?

-Resultatet talar för sig självt. Bilden från bilen blev stabil och högkvalitativ, vilket gjorde kampanjen både unik och effektiv. Förutom den sponsrade direktsändningen förlängdes effekten genom native-artiklar med behind-the-scenes-material för att visa hur kampanjen genomfördes. En innovativ lösning som verkligen stack ut – precis som Polestar 4, avslutar Pontus.

Native

Resultatet: Ökat intresse och fler provkörningar

citat av: Anna Falk, Marketing Communications Manager Sweden på Polestar

“Vi såg en tydlig ökning i besök på polestar.se och även i antal varumärkessökningar under veckan för Göteborgsvarvet samt en ökning i bokade provkörningar”.

Anna Falk, Marketing Communications Manager Sweden på Polestar

Så här säger kunden

Vi såg en tydlig ökning i besök på polestar.se och även i antal varumärkessökningar under veckan för Göteborgsvarvet samt en ökning i bokade provkörningar.

Anna Falk

Marketing Communications Manager Sweden på Polestar
Nyfiken på att skapa en kampanj med oss?

Kontakta oss på Stampen Media

Vad kan vi göra för dig och ditt företag?

Inspireras av fler kundcase