Göteborgsvarvet är en av Sveriges största folkfester och världens största halvmaraton. Med 50 000 löpare på banan och 200 000 åskådare längs gatorna förvandlas staden till en vibrerande arena för idrott, glädje och gemenskap. Det är därför ingen överraskning att Göteborgs-Posten (GP) gör en av sina största redaktionella satsningar just på denna dag.
En av Sveriges mest avancerade tv-produktioner
Satsningen på livesändningen av Göteborgsvarvet är en av GP:s mest omfattande återkommande produktioner och en av de mest komplexa i Sverige – till och med mer avancerad än SVT:s Vasaloppsproduktion. Under varvsdagen arbetar omkring 30 personer från GP:s redaktion tillsammans med ytterligare 20 personer från produktionsbolaget NCP.


“Det är årets största återkommande folkfest i stan. Alla vill veta hur det går och vad som händer. Vi måste vara på plats och ge våra användare det de vill ha. Dessutom är det en otroligt rolig och engagerande satsning för hela GP.”
Joakim Magné
Sportchef på Göteborgs-Posten


En attraktiv miljö för annonsörer
Göteborgsvarvet engagerar inte bara löpare och åskådare – utan även annonsörer. Intresset för sändningen har vuxit stadigt, och förra året sattes nya tittarrekord. Vi har en miljonpublik på hela vår bevakning av Göteborgsvarvet och kan se ett väldigt stort och ökande läsar- och tittarintresse. Särskilt stadsdelskamerorna har blivit populära, där användarna kan följa sina vänner och familjemedlemmar i realtid.
Dessutom ser vi att Göteborgsvarvet och vår bevakning och sändning är en miljö där våra annonsörer trivs och vill synas och höras i allt större utsträckning. Det tycker vi är väldigt kul!
Bra att veta för annonsörer
GP:s sändning når en bred publik, med en tydlig ökning av yngre tittare och kvinnor, som stannar längre i huvudsändningen än genomsnittet. För annonsörer innebär detta en unik chans att synas i ett positivt och engagerande sammanhang, mitt i händelsernas centrum. Med en välproducerad sändning och en publik som står redo att ta del av upplevelsen, är Göteborgsvarvet den perfekta plattformen för varumärken som vill synas i rörelse.