Stampen Medias konceptutvecklare hjälper företag att visualisera sina framtida kampanjer – redan innan någon investering är gjord. Andrea, Hanna och Ebba delar med sig av hur deras kreativa arbete bland annat hjälper företag att bli modigare i sin marknadsföring. Något som ger resultat.

Framgångsrika koncept
Stampen Medias medierådgivare har länge hjälpt företag att annonsera i olika kanaler, inte minst i de nyhetstitlar som hör till Västsveriges största mediehus. Men sedan ett och ett halvt år erbjuder de något extra: konceptutvecklare som, med hjälp av behovsanalys och kreativ visualisering, tar fram idéer som stärker varumärkens positioner och skapar långsiktig igenkänning.

– Det blir mycket enklare för våra annonskunder att förstå vad de köper när vi kan visualisera en potentiell kampanj i sin rätta kontext. Och det funkar. Flera har under året vågat ta nästa steg i sin marknadsföring, säger Ebba Waginder, en av Stampen Medias nya konceptutvecklare, som främst fokuserar på Halland.
Skräddarsydda lösningar
Konceptutvecklingen bygger på ett strukturerat arbetssätt. Efter att en medierådgivare och konceptutvecklare haft ett inledande möte med kunden, görs en behovsanalys där teamet sätter sig in i företagets mål, marknad och målgrupp. Sedan utvecklas kampanjidéerna med bland annat slogans och bildtänk.

– När det är gjort kan vi visualisera koncept som ofta är precis det kunden behöver för att nå ut. Det skapar trygghet för kunden att de på förhand får se vad de fattar beslut om, säger Hanna Swedberg, som arbetar som konceptutvecklare med Stampen Medias nordligaste titlar.
Om det blir skarpt läge är Stampen Medias produktionsavdelning redo att hjälpa till med kampanjinnehållet. Kampanjen utvärderas och finjusteras sedan under vägen, allt för att optimera resultatet.
Inspiration som leder till framgång
Andrea Lidström, ansvarig konceptutvecklare för Stampen Medias kunder i Göteborgsområdet, säger att deras arbete ofta fungerar som en katalysator för nya idéer.
– Ibland är vi spot on från början, men våra koncept kan också inspirera kunderna att tänka i nya banor när vi visar på möjligheterna. Att vi kan hjälpa dem att se sig själva i de miljöer vi erbjuder och stödja dem i deras varumärkesstrategi har för många varit oerhört värdefullt. Det känns fantastiskt roligt att få bidra till det, säger Andrea.
Varumärkets själ i fokus
De tre konceptutvecklarna säger alla att de brinner för att skapa kommunikation som är trovärdig, intressant och relevant.
– För företag som letar efter nya idéer är detta en kreativ och strukturerad väg att gå. Tillsammans kan vi skapa riktigt starka kampanjer, säger Andrea.
Här hittar du två kundcase där konceptutvecklarna hjälpt till med allt från varumärkesidentitet till färdiga kampanjidéer och produktion.