Fritz blommor vässar sina sociala kanaler

Fritz Blommor i Halmstad har länge använt tidningsannonser som bas i sin marknadsföring. Nu breddar de sitt fokus och satsar på att nå nya målgrupper via sociala medier, i samarbete med Hallandsposten.

För Fritz blommor på Väster i Halmstad har tidningsannonser alltid varit stommen i marknadsföringen. Tillsammans med Mediehuset Hallandsposten satsar de nu på att nå ut ännu bredare och till nya målgrupper genom sina sociala kanaler.

1935 startade Ture Fritz handelsträdgården med egen odling såväl som försäljning i Halmstad.

Bröderna Kurt & Roy Fritz tar efterhand över företaget, utvecklingen fortsätter och anläggningen växer. Under de följande åren fortsätter företaget sin utveckling. Idag drivs företaget av tredje generationen. Fredrik Fritz fortsätter utvecklingen och hösten 2022 utökades verksamheten med en filial i form av citybutiken Fritz Kungsfreden.

Vi har provat olika typer av marknadsföring genom åren, men alltid kommit tillbaka till tidningsannonser. De fungerar väldigt bra för oss. Med dem når vi vår målgrupp, berättar Fredrik Fritz, som är tredje generationen blomsterhandlare på Fritz blommor.

Men för att nå nya kunder utökar företaget nu sitt samarbete med Mediehuset Hallandsposten.

Redan idag jobbar Fritz blommor mycket med innehållet i sina sociala kanaler, framför allt när det gäller inspiration.

– Vi har en bra digital närvaro, men vill bli ännu vassare när det gäller den digitala marknadsföringen. Hallandspostens experter har hjälpt oss att ta fram en strategi, så att vi får ut så mycket som möjligt av våra kampanjer och kombinerar tidningsannonser i både print och digitalt på bästa sätt, berättar Fredrik.

till vänster i bild: Medierådgivare Thomas Ylander med Fredrik Fritz, ägare av Fritz blommor till höger.

Ett önskemål var att Fritz blommors marknadsföring skulle kännas enhetlig och se likadan ut i alla kanaler. Att kampanjerna i tidningen skulle förstärkas av innehållet i de sociala medierna.

Helheten spelar roll vid tidningsannonsering

– Som egenföretagare har du inte musklerna att göra allt själv och det är svårt att hitta rätt mix för marknadsföringen. Då är det skönt att kunna ta in Hallandspostens expertis. Vi litar jättemycket på deras kompetens, säger Fredrik.

Att ta hjälp av Mediehuset Hallandsposten kändes naturligt efter många års samarbete.

– De har följt oss i alla steg. Det är tryggt att vi har den historiken tillsammans. Vårt samarbete är väldigt gediget, allt fungerar enkelt och smidigt, säger Fredrik.

I Fritz blommors butik är trenden tydlig – det kommer in många nya kunder, som har fått upp ögonen för trädgård och inredning.

– Det är dem vi vill fånga upp. Nu kan vi målgruppsstyra våra kampanjer och göra inspirationen mer riktad, det känns jättespännande.

Så här säger kunden

– Som egenföretagare har du inte musklerna att göra allt själv och det är svårt att hitta rätt mix för marknadsföringen. Då är det skönt att kunna ta in Hallandspostens expertis.

Fredrik Fritz

Ägare
Lokal medierådgivning

Nå din lokala målgrupp med vår hjälp

Låt oss hjälpa dig ta reda på vart din lokala målgrupp finns och exponera ditt företag i relevanta kanaler.

Inspireras av fler kundcase