Det här kundcaset fokuserar på hur Munkedals Herrgård har ökat trafiken till sajten och fått upp antalet bokningar med rätt analys och kanalval.
Marie Defendi driver marknadsföringen för Holma Stångenäs Golf strax utanför Lysekil och Munkedals Herrgård i Munkedal, som båda ägs av samma koncern. Från att ha ansvarat för marknadsföringen av båda destinationerna klev hon in som VD för Munkedals Herrgård i mars 2025, men har fortsatt ett finger med i båda destinationernas marknadsföring.
Munkedals Herrgård är en naturskön pärla i Munkedal, ett stenkast från E6:an mellan Oslo och Göteborg med anor från 1800-talets början. “Vi såg ett behov av att stärka vår marknadsföring,” berättar Marie. “Dels för att göra oss synliga som boendealternativ, men också för att lyfta fram allt det området har att erbjuda.”


Fokus ligger på att attrahera både privatgäster och företag – allt från bröllop och fest till konferenser. Tack vare det idylliska läget erbjuder herrgården närhet till vackra vandringsleder, fiske och andra friluftsaktiviteter. Det är ett självklart stopp för resenärer längs E6:an som vill ta en paus och njuta av miljön.
Vad var utmaningen?
Vi va inte synliga i sociala medier. Vi hade ett behov av att nå ut bredare, både geografiskt och till rätt målgrupper – särskilt inom våra tre affärsområden: privatpaket, konferens och bröllop. Vi behövde även bli mer datadrivna i våra beslut och hitta sätt att följa upp våra insatser mer effektivt. I oktober 2024 tog Marie kontakt med Stampen Media för att få hjälp med marknadsföringen för både Holma Stångenäs Golf och Munkedals Herrgård.
Målet med kampanjen/samarbetet?
Målet var att öka synligheten för Munkedals Herrgård och Holma Stångenäs Golf – och samtidigt säkerställa att vi träffar rätt målgrupp med rätt budskap, i rätt kanaler. Vi ville också få stöd i hur vi kan utveckla våra kampanjer långsiktigt, inte bara med snabba resultat förklarar Marie.

Redan vid vårt första möte hade Marie en tydlig vision och en färdig budget, vilket skapade goda förutsättningar för vår fortsatta planering gällande strategi och kanalval. I enlighet med vår överenskommelse implementerade vi tidigt ett script på sajten för att mäta och analysera trafik och användarbeteenden.
Initialt utgick vi från de målgrupper som Marie redan visste var aktiva besökare. Men tack vare den insamlade datan kunde vi snart identifiera en oväntad målgrupp som också visade starkt intresse. Denna insikt gjorde det möjligt för oss att justera och optimera insatserna löpande, baserat på faktiska beteendemönster och ny information från trafikanalysen.
Emanda Andersson / medierådgivare på Stampen Media
Scripet på sajten har visat att det finns två tydliga målgrupper, varav den ena är yngre än vad man trodde innan mätningen- vilket nu styr en del av kampanjerna. Nedan visar vi ett exempel på hur en del av en mosaicanalys kan se ut. Utifrån analysen tolkar vi datan och resonerar vidare om målgrupper vi borde rikta kampanjerna mot tillsammans med kunden. De olika cirklarna representerar olika typer av målgrupper utifrån besöksstatistik från sajten man lagt scriptet på.

Vilken hjälp fick ni av Stampen och hur upplevde ni samarbetet?
Stampen Media har hjälpt oss med strategi, kampanjuppbyggnad och annonsering via Google och sociala medier och nyhetsmedia. De har också hjälpt oss att tolka data från vår hemsida med hjälp av ett script och föreslå justeringar utifrån det. Samarbetet har varit personligt, lyhört och effektivt.
Stampen Media känns personligt och lokalt. De har ett genuint intresse av att lära känna sin kund för att få till rätt upplägg. Snabb respons och en personlig kontakt är väldigt mycket värt och gör samarbetet väldigt lätt.
Har ni sett en effekt/resultat av kampanjen, i så fall vad?
Ja, vi har sett tydliga resultat – framför allt genom ökad trafik till hemsidan, hög CTR i våra Google-kampanjer och ett starkt gensvar från nya geografiska områden som Norge. Vi känner också att vi fått bättre koll på vad som fungerar, vilket gör oss tryggare inför kommande kampanjer och fortsatt samarbete. Vi har en 70% ökning av omsättingen 1 jan-1 april 2025 mot 2024 samma period. Det talar sitt tydliga språk om effekten av kampanjer och organisk synlighet mot rätt målgrupper, avslutar Marie.

Vi kommer framöver att fortsätta arbeta med datadrivna insikter för att optimera våra insatser och förbättra resultaten för Munkedals Herrgård. Genom att analysera mönster i bokningar, beläggning och trafik till sajten kan vi identifiera vad som fungerar och anpassa vår strategi därefter.
Fokus ligger på att nå rätt målgrupper via rätt kanaler vid rätt tidpunkt – med målet att öka såväl beläggning och bokningar som den totala trafiken till sajten.
Frida Baldvinsdottir / digital strateg på Stampen Media