Stampen Media stor Vit logga

Effekt av kampanjer med Stampen Media – 5 måsten att säkerställa

Stampen / Effekt av kampanjer med Stampen Media – 5 måsten att säkerställa

Publicerat: 2023-03-02

För att kunna säkerställa effekten av kampanjer med Stampen Media, vare sig det är tidningsannonsering eller digitalt, måste du först lägga en stabil grund. Ju mer tid och resurser du lägger på din förstudie tillsammans med din medierådgivare, desto bättre resultat kommer du få. Därför har vi här samlat de fem viktigaste punkterna att fokusera på innan dina kampanjer går live.

Vad är fördelarna med en kampanj hos Stampen Media?

Vill du nå dina kunder i samma stad eller kommun? Eller vill du nå alla potentiella kunder i hela Västsverige? Då är en kampanj via Stampen Media ett bra val. Våra 17 tidningar når varje vecka ut till totalt 1 330 000 personer i Västsverige. 

FAKTA: En studie utförd 2019 av GroupM visar att kampanjer i nyhetsmedia har ett genomsnittligt ROI på 1,9. Det betyder att du får 1,9 gånger din spenderade peng tillbaka i faktiska intäkter. När det kommer till annonsering i den lokala papperstidningen är den summan ännu högre och ger ett ROI på 2,1.

Hos oss kan du dessutom kombinera annonsering i papperstidningen med digitala kanaler, sökordsannonsering och sociala medier. Genom att annonsera i papperstidningen och på den digitala nyhetssajten ökar du samtidigt effekten av din annonsering på Google och Facebook. 

5 måsten för att säkerställa effekten av dina kampanjer

Ditt förberedande arbete avgör hur väl dina kampanjer presterar. Här följer fem punkter för att skapa det resultat du vill ha.

1. Sätt målet för din kampanj

Det första som krävs inför en lyckad kampanj är att sätta de mål du vill uppnå. Är det en varumärkesbyggande kampanj där du önskar så mycket räckvidd som möjligt? Eller vill du uppmärksamma en säsongsrea där fysiska butiksbesök är viktigast?

Ta fram tydliga mål och förväntningar tillsammans med din medierådgivare. Det lägger grunden för vilka annonser din kampanj ska innehålla. Det tillåter även våra medierådgivare att analysera dina kampanjer över tid för vidare optimering.

  • Rätt förväntningar: Transparens är a och o för att vi ska kunna sätta rätt förväntningar för din kampanj. Det är avgörande för att vi skall kunna rekommendera den typ av annonsering som passar dig bäst. Dela därför med dig av din målsättning och andra eventuella kampanjaktiviteter du har igång. Eller planerar att genomföra, med din medierådgivare. 
  • Relevans: Låt säga att en kampanj från en e-handel med målgruppen modemedvetna kvinnor mellan 16-35 år. Den placeras på ekonomisidorna, eller att en varumärkesbyggande kampanj för en begravningsbyrå visas på en digital nöjessida. Vad tror du resultatet blir? Eftersom Stampen Media erbjuder olika annonstyper och kanaler är relevansen av din kampanj gentemot den målgrupp du väljer en viktig faktor. Om inte din annons är relevant för läsaren riskerar det att i värsta fall ge en negativ effekt på dig som avsändare. Din kampanj behöver helt enkelt passa in i kontexten för att få rätt effekt. Här kan återigen din medierådgivare hjälpa till att navigera.
  • Uppföljning: När kampanjen är över är det dags att följa upp dina mål och mätpunkter. Kanske har ditt mål varit att öka kännedomen, få ett visst antal besökare till din hemsida eller att en viss mängd personer ska ha använt din rabattkod? Beroende på vilken kanal du väljer finns det olika möjligheter till mätning och uppföljning. En utvald läsarpanel av våra större papperstidningar kan till exempel svara på frågor om hen sett och agerat på din kampanj, om hen upplevde kampanjen som relevant och hur stort förtroende hen kände. Medan digitala kampanjer kan visa mer konkreta resultat som klick till hemsidan eller antalet visningar av en annons.

2. Ha en tydlig avsändare

Vad händer om mängder av personer ser och läser din kampanj, men inte förstår vem den kommer ifrån? För att säkerställa effekten av din annonsering måste du vara tydlig med din avsändare. Se därför till att ditt varumärke är tydligt i dina kampanjer, vare sig de är digitala eller i papperstidningen. Tänk också på att få med grundläggande information såsom längden på din rea eller om den kan kombineras med andra erbjudanden. Ju tydligare, desto bättre.

3. Använd bilder och färger som drar uppmärksamhet

Hur relevant och tydlig du än är i ditt budskap och din placering behöver du fortfarande se till att din kampanj är synlig för att få effekt. 

Använd dig av bilder och färger som sticker ut för att väcka uppmärksamhet hos dina läsare. Bilderna du väljer ska väcka känslor, men tänk på att de också ska passa in i den kontext de placeras. När du till exempel annonserar med sponsrade artiklar, så kallade native-artiklar, bör du se till att bilderna håller samma standard som läsaren är van vid att möta i sammanhanget. För att säkra denna effekt ytterligare kan din medierådgivare på Stampen hjälpa dig ta fram både de bilder och färger som passar just din kampanj. 

4. Sätt rätt budget

Din budget avgör vilken effekt du önskar nå med din kampanj. Såklart – ju mer pengar du investerar, desto större effekt får du. En digital kampanj som t.ex. siktar på maximal räckvidd kommer få det utfall som är i enlighet med sin budget då du betalar för antal visningar. Men kom ihåg: kampanjer i nyhetsmedia ger en genomsnittlig ROI på 1,9. Vilket betyder att risken är väldigt låg att du inte får tillbaka mer än du investerar. 

5. Annonsera både digitalt och i papperstidningen

Sist men inte minst, låt dina kampanjer gå i både digitalt format och i papperstidningen. Vi har statistik som visar att kampanjer i flera olika mediekanaler ger bäst resultat. Detta beror på flera faktorer:

  • En kampanj i papperstidningar syns hos alla de som läser dem. När du även lägger upp samma budskap på respektive tidnings hemsida når du dessutom de som föredrar att läsa sina nyheter på nätet. 
  • När din kampanj är synlig i både papperstidning och online skapar den en så kallad omnichannel och en top-of-mind effekt hos mottagaren.
  • Annonserar du både digitalt och i papperstidningen ökar du också effekten av dina andra kampanjsatsningar. Enligt studien från GroupM skapar kombinationen en fjärilseffekt som ökar effekten av din sökordsannonsering med 70% och dina sociala medier-annonser med 32%. 

Tillsammans med en medierådgivare från Stampen Media får du hjälp att skapa en kampanj med rätt format, placering och budskap – och uppnår det resultat du vill. Kontakta våra medierådgivare för att börja din resa mot en lyckad kampanj!

Läs mer artiklar

Se alla artiklar
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram