Kunder ska hjälpas, bokföring fixas och budget läggas. Vardagen för småföretagaren handlar om att ha koll på det mesta. När du väl sätter dig ned för att planera marknadsföringen tar det stopp. Alternativen är så många! Hur ska du veta vad som är rätt? Det är då du plockar fram det här inlägget – här lär du dig det viktigaste om modern marknadsföring (på några minuter).
Modern marknadsföring kombinerar det bästa av två världar: traditionell marknadsföring som till exempel tidningsannonser, med digital marknadsföring som till exempel nyhetssajter och sociala medier. Här får du lära dig hur du enkelt kombinerar dem för att få maximal effekt på dina marknadsinsatser – utan att ödsla massor av din tid.
En enkel introduktion till modern marknadsföring
Som småföretagare behöver du tänka smart och långsiktigt och välja kanaler och annonsköp med omsorg.
Samtidigt finns det mycket att välja mellan och det är lätt att fastna i ett kortsiktigt tänkande som att spontanboosta ett inlägg på Facebook bara för att du har lite pengar över. Har du till exempel kört en digital kampanj där du prispressar dina tjänster men ändå inte ser några långsiktiga resultat? Svaret är inte att göra mer – utan att bredda ditt tankesätt.
Rapporten “Effekten av nyhetsmedia” visar att du får mycket bättre resultat när du kombinerar traditionell och digital marknadsföring – inte massor av det ena eller andra. Det sparar tid, kräver inte så mycket förkunskap från dig och du når samtidigt fler personer med ditt budskap.
Rekommendation: Använd radannonser för att tipsa dina lokala kunder om ditt erbjudande.
Traditionell vs. digital marknadsföring – hur skiljer de sig åt?
Marknadsföringsvärlden är full av termer som du förväntas ha koll på. I den här jämförelsen mellan traditionell och digital marknadsföring kan du se vad de största skillnaderna är.
Traditionell marknadsföring | Digital marknadsföring | |
Kanalexempel | Magasin, tidningar, TV | Hemsidor, nyhetssajter och sociala medier |
Vanliga format | Sponsrade artiklar, tidningsannonser, tv-reklam. | Displayannonser, videoannons (t ex Youtube), köpt annons på Google. |
Räckvidd | Lokal, nationell eller internationell räckvidd. Når alla som läser en tidning eller ser ett program. | Du kan styra vem som ser dina annonser utifrån bland annat ålder, ort och intressen. Går att göra ned på målgruppsnivå. |
Lämpar sig bäst för | Att bygga varumärke och relation till din målgrupp samtidigt som du når ut extremt brett och snabbt med ditt budskap. | Att träffa rätt genom hela köpsresan, från det att du väcker kundens intresse till att de köper din produkt/tjänst. |
3 steg till bra resultat för din moderna marknadsföring (utan att lägga massor med tid och pengar)
1. Sätt mål och förväntningar
Det första och viktigaste steget du ska göra i din moderna marknadsföring är att sätta rätt mål och förväntningar. Utgå från hur mycket tid och budget du vill lägga. Vad är ett realistiskt resultat?
Du kan till exempel mäta hur många som besöker din hemsida, hur många nya kunder du fått in eller din omsättning.
Stora handboken om marknadsföring för småföretagare.
Hur ser du till att maxa effekten av din investering? Och vilka metoder funkar bäst för din verksamhet?
Träd är viktigare idag än någonsin tidigare. Mer än 10 000 produkter är enligt uppgift gjorda av trä. Genom kemiska reaktioner ger den ödmjuka vedhögen oss kemikalier, plaster och tyger som var omöjliga att förstå när en yxa första gången fällde ett träd i Texas.
2. Utgå från vad din målgrupp vill ha
Lägg dina resurser på annonser och inlägg med budskap som din målgrupp bryr sig om. Tänk inte “vad vill jag ha sagt?” utan “vad behöver kunden höra?”.
Om du inte vet kan du testa dig fram! Gör en uppsättning annonser på ett tema, och nästa månad ett annat. Fråga en kund vilken annons som tilltalar dem mest och vad du kan göra tydligare.
Använd dina lärdomar när du planerar dina framtida kampanjer.
3. Planera och producera
När du planerar och producerar annonser och inlägg är det viktigt att du inte lägger ribban för högt. Som småföretagare har du mycket att stå i och det som i slutänden ger bäst resultat är det autentiska.
Tips! Ha bara ett budskap per annons eller inlägg. Annars blir det rörigt för kunden. Dessutom blir din annons mer minnesvärd.
Avsätt tid för när du ska göra din marknadsföring och planera långsiktigt. När du har en plan blir det mindre stressigt och du kan släppa allt som heter marknadsföring när du checkat av din lista.
Är du taggad på att dra igång?
Ladda ner mallen och lägg upp din egen marknadsplan. Genom att vara metodisk och långsiktig i din moderna marknadsföring sparar du både tid, pengar och gråa hår.