Strömstad växer så det knakar. Den saltstänkta sommarpärlan är en attraktiv stad att bo i och under de närmaste åren planeras 300 nya lägenheter. Så för att få fler invånare att hitta till staden och de nya bomöjligheterna valde kommunen att satsa på en annonskampanj hos Stampen.
Med bara knappt två timmar till både Göteborg och Oslo, och dessutom den norska fjällvärlden en roadtrip bort – ligger Strömstad idealiskt intill havet. En kommun där man satsat stort på både nya hyresrätter och bostadsrätter vilket i sin tur ökat behovet av att nå ut till fler. Första steget var att skapa en temawebb om att bo i Strömstad där kommunen samlade relevant information och inspiration – nästa steg var att få besökare att hitta dit.
– Vi ville bland annat satsa på att nå ut via etablerad media. Det var så vi kom i kontakt med Stampen vars erbjudande passade perfekt för oss som ville satsa på Göteborgsområdet.
Maria Kvarnbäck, kommunikationsansvarig vid Strömstads kommun.
Hitta kanaler för att maxa räckvidden i Västsverige
Strömstads kommun tog kontakt med Peter Datek, medierådgivare på Stampen Media, för att få förslag på upplägg. Kommunen hade både färdiga annonser och ett kampanjkoncept som gick under banderollen “Bli en del av Strömstad”. Så Peters huvuduppgift var att ta reda på var de potentiellt nya strömstadsborna egentligen fanns.
– Ganska snart insåg jag att vi behövde titta bredare än enbart Göteborg. Så jag ringade in relevanta orter som Kungälv, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, Stenungsund och Orust. Sedan la vi även till ett område i Norge eftersom Strömstad ligger såpass nära gränsen. Det är många norrmän som köper hus och lägenheterpå den svenska sidan eftersom priserna är lägre, berättar medierådgivaren Peter Datek.
Peter presenterade ett förslag på kampanjplan som sträckte sig under sommarmånaderna juni och juli. Planen innehöll förslag på bra räckvidd inom kommunens budget och innefattade ett genomtänkt urval av tidningar och nyhetssajter med stor räckvidd inom Västsverige.
– Vi köpte förslaget rakt av, konstaterar Maria Kvarnbäck.
Resultat: nöjd kommun – och nyfikna invånare
I annonserna lyftes bilder av strömstadsbor och kända miljöer upp vilket bidrog till en igenkänning och ökad stolthet lokalt på orten. Men framförallt fick kommunen mycket surr, samtal och mejl om kampanjen från läsare. Även om det är både för tidigt att säga och svårt att mäta om fler faktiskt flyttat till Strömstad tack vare kampanjen så är kommunen nöjd med resultatet.
– Förutom ett ökat intresse från målgruppen fick vi även reaktioner från det lokala näringslivet som vill vara med och bidra till landningssidan och kampanjen, säger Maria Kvarnbäck.
Resultat av kampanjen:
Kampanjperiod juni-juli 2022.
- Displayannoner på nyhetssajter: 508 298 visningar och 0,30 CTR
- Geostyrning av displayannonser mot Orust, Stenungsund och Kungälv – 81 289 visningar och 0,28 CTR.
- Trafik till landningssida: 435 besök som kom från tidningarnas nyhetssajter
- Direkttrafik till landningssida under kampanjperioden: 735 besök vilket troligtvis kommer från personer som såg annonsen i tidningarna.
Har du också en utmaning som du vill bolla med en medierådgivare? Läs mer om hur ett samarbete kan gå till.