För Fritz blommor på Väster i Halmstad har annonser i papperstidningen alltid varit stommen i marknadsföringen. Tillsammans med Mediehuset Hallandsposten satsar de nu på att nå ut ännu bredare och till nya målgrupper genom sina sociala kanaler.
– Vi har provat olika typer av marknadsföring genom åren, men alltid kommit tillbaka till print-annonserna. De fungerar väldigt bra för oss. Med dem når vi vår målgrupp, berättar Fredrik Fritz, som är tredje generationen blomsterhandlare på Fritz blommor.
Men för att nå nya kunder utökar företaget nu sitt samarbete med Mediehuset Hallandsposten.
Redan idag jobbar Fritz blommor mycket med innehållet i sina sociala kanaler, framför allt när det gäller inspiration.
– Vi har en bra digital närvaro, men vill bli ännu vassare när det gäller den digitala marknadsföringen. Hallandspostens experter har hjälpt oss att ta fram en strategi, så att vi får ut så mycket som möjligt av våra kampanjer och kombinerar print och digitalt på bästa sätt, berättar Fredrik.
Helheten spelar roll vid tidningsannonsering
Ett önskemål var att Fritz blommors marknadsföring skulle kännas enhetlig och se likadan ut i alla kanaler. Att print-kampanjerna skulle förstärkas av innehållet i de sociala medierna.
– Som egenföretagare har du inte musklerna att göra allt själv och det är svårt att hitta rätt mix för marknadsföringen. Då är det skönt att kunna ta in Hallandspostens expertis. Vi litar jättemycket på deras kompetens, säger Fredrik.
Att ta hjälp av Mediehuset Hallandsposten kändes naturligt efter många års samarbete.
– De har följt oss i alla steg. Det är tryggt att vi har den historiken tillsammans. Vårt samarbete är väldigt gediget, allt fungerar enkelt och smidigt, säger Fredrik.
I Fritz blommors butik är trenden tydlig – det kommer in många nya kunder, som har fått upp ögonen för trädgård och inredning.
– Det är dem vi vill fånga upp. Nu kan vi målgruppsstyra våra kampanjer och göra inspirationen mer riktad, det känns jättespännande.