Göteborgs största köpcentrum Nordstan vill vara en destination för modeintresserade i alla åldrar och klädstilar. För att nå ut med sitt budskap anordnas modetävlingen “Göteborgs bäst klädda”, med målet att få göteborgarna själva att delta i nominering och omröstning. Här kan du läsa om hur en nativeannons i Göteborg-Posten hjälper dem få 2400+ röster inom 72 timmar under premiäråret 2022.
Tävlingen “Göteborgs bäst klädda” inleds med att folk får nominera deltagare som en namnkunnig jury sedan går igenom. Fyra finalister väljs ut och presenteras på en kampanjsajt och Nordstans Instagram. Förutom den ärofyllda titeln och att få fronta en modekampanj i gallerian ingår en summa på 10 000 kronor i vinstpotten. Utmaningen för Nordstan i sista steget är att få göteborgarna att rösta på en av de fyra finalisterna. Det är här Stampen media gör entré.
Ett oemotståndligt native-förslag
Pontus Rosenhoff, som är key account manager på Stampen, tar tillsammans med Stampens kommersiella redaktörer fram ett förslag på hur en puff för en nativeannons för modetävlingen skulle kunna se ut. Förslaget skickas till Nordstans mediebyrå, som ansvarar för mediemixen och marknadsföringsbudgeten för själva kampanjen.
“Deras marketing advisor svarar direkt med ett positivt svar. “Hur kan vi gå vidare för att jobba fram en riktigt vass artikel?” lyder hennes respons.”
– Pontus Rosenhoff, key account manager på Stampen.
Mediebyrån gör en bokning – och kan ägna sig åt annat
När mediebyrån väl bokat nativeannonsen tar Stampens kommersiella redaktörer över arbetet för att producera själva artikeln. De för själva dialogen vidare direkt med Nordstans reklambyrå, som i sin tur ansvarar för det kreativa konceptet kring kampanjen.
– Upplägget på samarbetet gör att både mediebyråns marketing advisor och Nordstans marknadschef kan luta sig tillbaka och ägna sin tid åt annat medan våra kommersiella redaktörer jobbar vidare. Vår nativeavdelning besitter sådan expertkunskap att både kunder och kunders kunder alltid känner sig trygga och slipper onödigt micro management, säger Pontus.
60 sekunder med målgruppens fulla uppmärksamhet
Syftet med nativeannonsen är att uppmärksamma tävlingen, presentera de fyra finalisterna och få folk att klicka sig vidare till omröstningen på Nordstans Instagram. Att annonsera i Göteborg-Posten – i kombination med andra kanaler som till exempel sociala medier – är smart för företag som vill maxa sin effekt. Studier har visat (”Effekten av nyhetsmedia”, GroupM 2019) att effekten av sociala medier-insatser ökar om du kombinerar dem med annonsering i nyhetsmedia.
– I en nativeartikel får du dessutom mer tid med läsaren jämfört med till exempel en bannerannons. Snittiden för hur länge folk läser en nativeannons i Stampens tidningar ligger runt en minut. Det innebär att du har ganska mycket tid på dig att utveckla ämnet och verkligen engagera din målgrupp. Dessutom rankar en nativeartikel ofta bra på Google, vilket gör den till en smart enhet i mediemixen. Det var även en faktor i just det här samarbetet med Nordstan, säger Pontus.
Lästips! Så beställer du en lyckad native-kampanj
Nativeannonsen får mer än 10 000 läsningar
Nativeartikeln om tävlingen “Göteborgs bäst klädda” publiceras på Göteborgs-Postens hemsida med en puff på startsidan och sprids via Nordstans egna kanaler. Och effekten blir succé! De garanterade 4 580 läsningarna* blir i slutänden 10 274, varav drygt 3000 läsare kommer från Google, Facebook och LinkedIn.
*) Garanterade läsningar innebär att Stampen ser till att så många har klickat sig in till artikeln innan puffarna från startsidan tas bort.
Resultatet i siffror
Kampanjperiod 18-25 mars 2022:
- 10 274 läsningar av nativeartikeln på gp.se
- 500 001 visningar av puffen på startsidan av gp.se
- 3000 läsare hittade till nativeartikeln via Google, Facebook och LinkedIn
Röstningen till “Göteborgs bäst klädda” pågick under 72 timmar på Instagram och under den tiden ökade Nordstans följare med 6,4% och engagemangsgraden med 57% – totalt fick de in:
- 2 431 röster
- 254 kommentarer
- 1 057 gillamarkeringar
- 200 direktmeddelanden från engagerade röstande
Göteborgs bäst klädda då?
Vinnaren av tävlingen blir slutligen Birgitta Kristin, 70 år och pensionär, som “extraknäcker som influencer men kallar sig för oldfluencer”. Hon beskriver själv sin klädstil som “anarkistisk” eftersom det är “alldeles för kul att blanda olika klädstilar”.
Inspiration! Spana in 3 lyckade nativeannonser och deras framgångsfaktorer. Vilka taktiker kan du använda in din nativeannons?
Vill du också få förslag på hur en nativeannons för din kund skulle kunna se ut? Stampens kommersiella redaktörer tar kostnadsfritt fram förslag på en puff med exempel på några olika vinklar – perfekt för dig som jobbar på en mediebyrå och vill ha något att presentera till kund innan du gör en bokning. Hör av dig så återkommer vi med förslag!